Bir Kültürel Tüketim Pratiği Olarak Netflix Dizileri
Abstract
21. yüzyılda medya içeriklerinin kullanımına yönelik bireysel tüketimler
radikal değişimler gösterirken aynı zamanda izleme pratikleri de
gelenekselden dijitale dönüşmekte ve aşırı izleme motivasyonları belirginlik
kazanmaktadır. Özellikle dizi içeriklerinin tüketilmesinde gözlemlenen bu
değişiklik toplumsal grupların belirlediği sosyal statü göstergesine
dönüşmekte ve orta sınıfın boş zaman pratiklerinde önemli bir yer haline
gelmektedir. Netflix’in son bir yıl içindeki üye sayısında yaşanan dramatik
artış da bu sosyal statü olgusunu desteklemektedir. Bu noktada yapılan bu
çalışmadaki temel amaç; bir orta sınıf tanımlaması yapmak değil, özellikle
dijital teknolojilerin yaygınlaşması ile birlikte bir orta sınıf boş zaman
etkinliği olarak televizyon izleme pratiğinde meydana gelen değişimi tüketim
ve yaşam tarzı bağlamlarında değerlendirmektir. Çalışmanın çıkış noktasını
Weber’in sosyal statü ve Bourdieu'nun sınıf habitusu kavramları çerçevesinde
sosyal sınıfların tüketim alışkanlıklarında alt sınıfların üst sınıfları taklit
ederek kendilerini farklı sunma çabalarına benzer şekilde ortaya çıkan
değişimi görünür kılmak düşüncesi oluşturmaktadır. Bu bağlamda çalışmada
günümüzde, sosyal grupların boş zaman etkinliğini dijital medya platformları
aracılığıyla deneyimleyip geleneksel medyada üretilen programlardan
farklılaşmaya çalışıp çalışmadığının ve boş zaman etkinliğini dijital medya
platformu üzerinden üretme süreçlerinin bulgulanması amaçlanmaktadır. Bu
verilere ulaşılması amacıyla, çalışmada 12 (on iki) kişi ile derinlemesine
mülakat yöntemiyle görüşme yapılmıştır. Katılımcıların sosyal statü
sıralamasında alt statü grubunda kendilerini konumlandırma endişelerinin
yoğunluğu nedeniyle geleneksel medya tüketimini olumsuzladıkları ve
kendilerini kültürel sermaye boyutunda daha nitelikli gördükleri üst sınıfa ait
olarak değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. In the 21st century, while individual media consumption shows radical
changes, at the same time, watching practices are transforming from
traditional to digital and over-watching motivations are also becoming
evident. This change, especially observed in the consumption of TV series
content, turns into a social status sign determined by social groups and
becomes a notable place in the leisure practices of the middle class. The
dramatic increase in Netflix's number of members in the last year also
supports this social status phenomenon. In this context, the main purpose of
this study is; not to make a middle-class definition, but to evaluate the change
in television watching practice in terms of consumption and lifestyle as a
middle-class leisure activity especially with the spread of digital technologies.
The starting point of the research is the idea of making visible the change in
the consumption habits of the social classes, similar to the efforts of the lowerclasses to present themselves differently by imitating the upper-classes within
the framework of the concepts of Weber's social status and Bourdieu's class
habitus. In this context, it is aimed to find out whether social groups are trying
to differentiate from the programs produced in traditional media by
experiencing their leisure activities through digital media platforms, and the
processes of producing leisure activities through the digital media platform.
In order to collect these data, in-depth interviews were conducted with 12
(twelve) people in the research. It was concluded that the participants negated
traditional media consumption due to the intensity of their concerns about
positioning themselves in the lower status group in the social status ranking
and they evaluated themselves as belonging to the class they consider more
qualified in terms of cultural capital.
Volume
5Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: