The Validity of The Purchasing Power Parity Hypothesis in Oecd Countries: Evidence From The Fourier Test
Abstract
According to purchasing power parity (PPP), the nominal exchange rate between the two
currencies should be equal to the ratio of the total price levels between the two countries. In
other words, it is a simple theory that argues that countries' currencies will have the same
purchasing value. In this study, 25 OECD countries is aimed to test the validity of the
purchasing power parity hypothesis. The validity of the hypothesis was tested with the
monthly data of 1980-Q1 2018-Q12 and Fourier KPSS unit root tests. As a result of the
analysis, the validity of the purchasing power parity hypothesis was provided in Brazil,
France, Italy, Sweden, Iceland, Ireland, Spain; It has been determined that the purchasing
power parity hypothesis is not valid in the countries of Australia, Austria, Belgium, Canada,
Germany, Japan, Malaysia, Mexico, Switzerland, USA, Chile, Colombia, Finland,
Luxembourg, Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal. Satın alma gücü paritesi (PPP)’ne göre iki para birimi arasındaki nominal döviz kurunun iki
ülke arasındaki toplam fiyat seviyelerinin oranına eşit olması gerekir. Diğer bir deyişle
ülkelerin para biriminin aynı satın alma değerine sahip olacağını savunan basit bir teoridir.
Bu çalışmada da 25 OECD ülkesinde satın alma gücü paritesi hipotezinin geçerliliğini
sınamak amaçlanmıştır. 1980-Q1 2018-Q12 dönemine ait aylık veriler ile Fourier KPSS birim
kök testleri ile hipotezin geçerliliği sınanmıştır. Analiz sonucunda Brezilya, Fransa, İtalya,
İsveç, İzlanda, İrlanda, İspanya ülkelerinde satın alma gücü paritesi hipotezinin geçerliliğinin
sağlandığı; Avustralya, Avusturya, Belçika, Kanada, Almanya, Japonya, Malezya, Meksika,
İsviçre, ABD, Şili, Kolombiya, Finlandiya, Luxemburg, Hollanda, Yeni Zelanda, Norveç ve
Portekiz ülkelerinde ise satın alma gücü paritesi hipotezinin geçerli olmadığı tespit edilmiştir.
Volume
5Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: