Tedarikçi Seçiminde Bulanık-Ahp ve Vikor Yönteminin Bağlantı Elemanları Firmasında Uygulanması
Abstract
Tedarikçi seçim kararı, son yıllarda artan rekabet ve daralan kar marjları nedeniyle şirketlerin rekabet üstünlüğü sağlayabilmeleri için önemli
kararlardan biri haline gelmiştir. Doğru tedarikçilerle çalışmak ürünlerin istenilen kalitede, daha düşük maliyetle ve yüksek hızda üretilmesini ve
dağıtımını sağlayacak en önemli unsurlardan biridir. Tedarikçi seçimini etkileyen pek çok nicel ve nitel faktörler bulunması nedeniyle yöneticilerin
tedarikçi kararını vermesi zorlaşmaktadır. Bu çalışmada, savunma sanayisinden, telekom sektörüne kadar pek çok sektöre bağlantı elemanları temin
eden bir firmanın tedarikçi seçimi problemi Bulanık-AHP (Analitik Hiyerarşi Prosesi) ve VIKOR (Çok Kriterli Optimizasyon ve Uzlaşık Çözüm)
yöntemleri kullanılarak çözülmüştür. Yönetim, Servis, Ürün ve Dökümantasyon olarak belirlenen ana kriterlerin ve toplam 19 alt kriterin önem
derecelerini bulmak için seçimi etkileyecek nitel kriterlerinde bulunması nedeniyle çok kriterli karar verme yöntemi olan Bulanık-AHP yöntemi
kullanılmıştır. VIKOR yöntemi uygulanarak 12 tedarikçinin tercih sıralaması sağlanmıştır. Şirketlerde genellikle tedarikçi seçim kararları uzman
görüşlerine dayalı sezgisel olarak alınmaktadır. Bu çalışma ile Bulanık-AHP ve VIKOR yöntemleri birlikte kullanılarak dünyanın en büyük bağlantı
elemanları üreticilerinden biri olan bir firmaya tedarikçilerinin seçilmesi ve sıralanması konusunda yardımcı olunmuştur. Supplier selection decision is a very important task to provide competitive advantage for the organization and its supply chain. Doing
business with right suppliers is one of the most significant factors enabling to produce in desired quality, in lower cost, in higher speed and to
distribute. Because of the fact that there are a number of qualitative and quantitative factors influencing the choice of supplier, it is increasingly
becoming harder for the managers to select the supplier. In this study, the right supplier selection problem of a company which provides many
companies ranging from defense industry to telecommunication sector with interconnect items have been solved by employing fuzzy AHP and VIKOR
methods. In order to find out the degree of important of the main criteria and total 19 sub-criteria determined as management, service, product and
documentation, since there are qualitative criteria, which may affect the selection, fuzzy AHP being a multi criteria decision making method has been
used. By applying VIKOR method, 12 suppliers have been ranked in preference. In general, in companies the decision of supplier selection has been
made heuristically based on experts views with this study, by using both fuzzy AHP and VIKOR methods together, the firm, one of the biggest
companies producing interconnect items, has been assisted in ranking and selecting the suppliers.
Volume
12Issue
Özel sayıCollections
The following license files are associated with this item: