Druk (2020) Movie as an Example of Authentic Way of Being: A Heideggerian Approach
Abstract
Heidegger's philosophical project is generally seen as atheoretical and anti-logical because he remarked on
the subjective conditions of knowledge and the everydayness of human behaviors. To him, Dasein's
everyday reasoning is coercively and inevitably framed by the present-at-hand modes of understanding.
Heidegger alerts us about the possible origins of present-at-hand modes of everyday experience. One of
them is Das Man that, is associated with a categorical otherness for Heidegger. It can be regarded as an
origin of the primordial scheme of experiences for Dasein that takes those experiences for granted as an
axiological ground for their lives in the World. Heidegger sees that process as an inauthentic condition for
Dasein's fundamental character. Everyday reasoning generates a variety of present-at-hand instruments to
understand and interpret the World and Dasein itself; thus, Dasein moves between Das Man and authentic
modes. With a Heideggerian approach, this article observes how the characters in the film Druk take
themselves out of Das Man and go into the authentic mode and how they do this through alcohol. The
primary data source is Druk and the four teacher characters in the film. In the movie, alcohol is not a readyto-hand object but a tool motivating its users and pushing them to perform. It is an example equivalent to
the Heideggerian analogy of the hammer. The movie is a well-fitting example of the Heideggerian position
with the story of four teachers who experiment with having a certain amount of alcohol in their blood to
achieve a better version of themselves. Heidegger’in felsefi projesi genellikle, insan davranışlarının gündelik karakteri ve bilginin öznel koşullarına
dair açıklamalarından ötürü, ateorik ve anti-mantıksal olarak görülür. Ona göre, Dasein’in günlük akıl
yürütmesi, elde-mevcut anlayış biçimleri üzerinden kaçınılmaz bir biçimde çerçevelenir. Heidegger
gündelik deneyimin el-altında-bulunma biçimlerinin olası kökenleri konusunda bizi uyarır. Bunlardan biri
Das Man'dır (Onlar). Das Man, Heidegger için kategorik bir ötekilikle ilişkilidir. Dasein için deneyimlerin
ilksel şemasının bir kökeni olarak görülebilir. Dasein bu deneyimleri Dünya'daki yaşamları için aksiyolojik
bir zemin olarak kabul eder. Heidegger bu süreci Dasein'ın temel karakteri için otantik olmayan bir koşul
olarak görür. Gündelik akıl yürütme, Dünya'yı ve Dasein'ın kendisini anlamak ve yorumlamak için el altında
bulunan çeşitli araçlar üretir; böylece Dasein, Das Man ve otantik modlar arasında hareket eder. Bu makale
Heideggerci bir yaklaşımla Druk (2020) filmindeki karakterlerin kendilerini Das Man içerisinden çıkararak
otantik moda geçmelerini ve bunu alkol üzerinden gerçekleştirmelerini gözlemlemiştir. Betimsel analiz
yönteminin kullanıldığı bu çalışmada temel veri kaynağı olarak Thomas Vinterberg’in yönetmenliğini
yaptığı Druk filmi ve filmin içerisinde yer alan dört öğretmen karakter ele alınmıştır. Filmde alkol el-altındaolan obje olarak değil kullanıcılarını motive eden ve onları performans göstermeye iten bir araç olarak yer
alır ve Heideggerci “çekiç” benzetmesine eşdeğer bir örnektir. Film, kendilerinin daha iyi bir versiyonunu
elde etmek için kanlarında belirli bir miktarda alkol bulundurmayı deneyen dört öğretmenin hikâyesi ile
Heideggerci pozisyonun çok iyi uyum sağlayan bir örneğidir.
Volume
18Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: