Etnografya'nın Türkiye'ye Girişi ve İlm-i Ahval-i Akvam
Abstract
Yeliz Okay, tarafından kaleme alınan “Etnografya’nın Türkiye’ye Girişi ve
İlm-İ Ahval-İ Akvam, Andreas David Mordtmann, Osman Bey” adlı kitap,
Osmanlı antropoloji tarihi açısından önemli bir kaynak teşkil etmektedir. Bu
yazıda genel olarak kitabın değindiği noktalar verilmeye ve kitabın bazı
temel unsurları üzerinde değerlendirmelerde bulunulacaktır. Kitapta yer
alan düşünceler yer aldıkları başlıklara göre ele alınmıştır. Bu kitabın ve
konularının daha anlaşılır kılınması için de dönemin seyahatnameleri,
Şemsettin Sami ve Satı Bey konusunda yazılan makaleler bu çalışmaya dâhil
edilmiştir.
Yeliz Okay’ın, Etnografya’nın Türkiye’ye Girişi ve İlm-i Ahvâl-i Akvâm: Andreas
David Mordtmann ve Osman Bey başlıklı kitabı etnoloji/etnografya/antropoloji
düşüncesinin Batı’daki doğuşuna ve algılanışına yer vererek başlamış ve
Doğu’daki yansımalarıyla devam etmiştir. Seyahatler ve seyahatnameler
ekseninde Doğu-Batı karşılaştırması yapan Okay, Osmanlı’daki
etnoloji/etnografya/antropoloji düşüncesi bağlamında basında yer almış
gazete yazılarını ve makaleleri ele alarak bu bilimin o dönemdeki algılanışı
ve terminolojisiyle ilgili çeşitli görüşleri ortaya koymuştur. Osmanlı Dönemi’nde yazılmış Şemsettin Sami’nin İnsan (1878), Yine İnsan (1886)
kitapları, Şehbenderzade Filibeli Ahmet Hilmi’nin Akvâm-ı Cihan (1913),
Osman Bey’in İlm-i Ahvâl-i Akvâm (1885), Satı el-Husrî’nin Etnografya
(Mekteb-i Mülkiye Ders Notları Taş Baskı 1908), Etnografya: İlm-i Akvâm
(1911), Ebuzziya Tevfik’in Büfon (1884) adlı kitapların içeriğiyle ilgili kısa
bilgiler vermiştir. Andreas David Mordtmann ve Osman Bey’in hayatlarına
da birer bölüm ayıran Okay, İlm-i Ahvâl-i Akvâm adlı eserin tanıtımı ve
transliterasyonu ile kitabını sonlandırmıştır (Özbay 2014:5). Bu çalışmada da
bu girizgâh üzerinden hareketle kitaptaki önemli noktalar ele alınmıştır.
Volume
10Issue
3Collections
The following license files are associated with this item: