A Bibliographic Review on the Qualification of Articles About Values Education in Turkey
Abstract
The study aims to analyse the scientific academic background of the concept of ‘values
education’ which has nearly twenty years historical background in Turkey. In this
context, 957 articles completed by the end of 2017 regarding values education were
examined. The articles in the research have been examined by considering variables
such as publishing performance in terms of year, institution, department; distribution
by method and related components, and according to the topics discussed; theory,
approach, and models used in creating scientific background. The research is
structured in descriptive document scanning model. Both qualitative and quantitative
methods were used in data analysis. Examination forms developed by the researchers were used to analyse the articles. As a result of the examinations, it is carried out that
the highest number of articles (113) was reached in 2015; while most of the articles
(70.7%) are written by researchers working in the field of education, researchers from
the fields of theology (11.6%), science-literature (6.1%) and other fields (4.5%) have
also contributed extensively to the articles; the rate of articles scanned in high-level
indexes (SSCI, SCI and AHCI) and articles in foreign languages was low; the studies
which samples are from primary and higher education are more intense; the most
addressed issues were the value preferences, and attitudes and evaluations regarding
the values education; in 22.7% of the articles, a clear, understandable and
independently followed and repeatable method was not specified; while the
explanation of academic contribution of the article was found to be incompatible with
the subject, problem and method, and scientifically problematic in 4.2% of the articles,
no explanation about the academic contribution was specified in half of the articles. Bu makale Türkiye’de yaklaşık otuz yıllık bir tarihi geçmişe sahip “değerler eğitimi”
olgusu üzerine yazılmış makalelerin bilimsel-akademik arkaplanını analiz etmeyi
amaçlamaktadır. Bu bağlamda 2017 yılı sonuna kadar tamamlanan değerler eğitimi ile
ilgili toplam 957 makale incelenmiştir. Makaleler yıl, kurum, akademik disipline ait yayın
performansı; kullanılan yöntem ile ilgili hususlar, makalede incelenen konular ve
bilimsel arkaplanı yapılandırmak için başvurulan teoriler, yaklaşımlar ve modeller gibi
değişkenlere göre analiz edilmiştir. Çalışma betimsel doküman incelemesi modelinde
yapılandırılmıştır. Veri analizinde hem nitel hem de nicel yöntemler kullanılmıştır.
İncelemede araştırmacılar tarafından geliştirilmiş form kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, en yüksek makale yayın düzeyine 113 makale ile 2015 yılında ulaşıldığı
makalelerin çok büyük kısmının (%70,7) eğitim alanında çalışan akademisyenler
tarafından yazıldığı, ilahiyatçılar (%11,6), fen-edebiyat (%6,1) ve diğer alanların (4,5)
makalelere yoğun olarak katkı verdiği anlaşılmaktadır. Üst düzey indekslerde (SSCI-SCIAHCI) taranan dergilerde yayınlanan ve yabancı dilde yayınlanan makalelerin oranı
oldukça düşük, ilköğretim ve üniversiteyi örneklem alan çalışmalar oldukça yoğundur.
En sık ele alanan konular değer tercihleri ve değer eğitimine ilişkin tutum ve
değerlendirmelerdir. Makalelerin %22,7’sinde açık ve bağımsız olarak tekrarlanabilir bir
bilimsel yöntem açıklaması yapılmamış, makalelerin %4,2’sinde araştırmanın özgün
değeri açıklanırken araştırma konusu, problem ve yöntemi ile örtüşmeyen açıklamalara
yer verilmiş, makalelerin yarısında ise özgün değer hiç belirlenmemiştir.
Volume
0Issue
9Collections
The following license files are associated with this item: