COVID-19 Döneminde Havacılıkta Stratejik Yönetim ve Uçuş Verilerinin İncelenmesi
Abstract
2019 yılının Aralık ayında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan COVID-19
salgını günümüz dünyasında hemen her sektörü önemli ölçüde etkilemiştir. Dünya
Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilen COVID-19, havayolu
taşımacılığını da etkilemiştir ve etkilemeye devam etmektedir. 2020 yılı itibariyle
dünya ülkeleri tarafından havayolu taşımacılığında çeşitli tedbirler alınmıştır. Bu
durum havayolu taşımacılığının, gerek sosyal durumu gerekse ekonomik açıdan
etkilenmesine yol açmıştır. SARS salgınından bu yana en büyük salgın hastalık olan
COVID-19, sivil havacılıkta insani tedbirlere; maske kullanımına, sosyal mesafe
kuralına ve dezenfektan zaruriyetine yol açmıştır. Ayrıca dünya ülkelerinin de
etkilendiği gibi Türkiye de sivil havacılık bağlamında etkilenen ülkelerden biridir. Bu
çalışmada ise Covid-19 döneminden önce ve sonra uçuş verileri analiz edilmiştir.
UKVH ile uçuş tahminleme modeli hafıza hücresi kullanılarak bir önceki adıma ait
bilgiler depolanarak sonuçlar elde edilmiştir. DÖSA modeli, sayısal olarak
UKVH'den daha iyi sonuçlar vermiştir. Ancak, DÖSA ve UKVH arasında doğruluk
oranı bakımından ayırt edici bir fark tespit edilmemiştir. The COVID-19 emerged in the city of Wuhan, China in December 2019 has
significantly affected almost every sector in today's world. COVID-19, declared as a
pandemic by the World Health Organization, has also affected and continues to affect
air transportation. As of 2020, various measures have been taken in air transportation
by countries around the world. This situation has led to the impact of air
transportation, both socially and economically. COVID-19, the largest epidemic
disease since the SARS outbreak, has led to human measures in civil aviation such as mask use, social distancing, and the necessity of disinfectants. In addition, Türkiye,
like other countries in the world, is one of the countries affected in terms of civil
aviation. In this study, flight data before and after the Covid-19 period was analyzed.
The flight prediction model with UKVH used memory cells to store information from
the previous step to obtain results. The DÖSA model provided better numerical results
than UKVH. However, no distinctive difference was found between DÖSA and UKVH
in terms of accuracy rate.
Volume
10Issue
22Collections
The following license files are associated with this item: