Özel Eğitim Merkezlerinde Çalışan Öğretmen ve Fizyoterapistlerin Kas-İskelet Sistemi Problemleri ile Psikososyal Durumlarının İncelenmesi
Özet
Amaç: Bu çalışmanın amacı; özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde aktif olarak çalışan öğretmen ve
fizyoterapistlerin kas-iskelet sistemi problemleri ile ağrı, iş doyum, mesleki tükenmişlik ve yaşam kalitesi
durumlarının incelenmesidir.
Yöntem: Çalışmamıza özel eğitim merkezlerinde çalışan 92 öğretmen ve 92 fizyoterapist katıldı. Çalışma
yüz yüze görüşmeler şeklinde gerçekleştirildi. Katılımcıların demografik bilgileri kaydedilerek, Kas İskelet
Sistemi Sağlık Sorgulaması (KİS-SS), McGill-Melzack Ağrı Anketi, Minnesota İş Doyum Anketi, Maslach
Tükenmişlik Anketi ve EuroQol 5D Yaşam Kalitesi Ölçeği anket formları uygulandı.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalamaları ve vücut kütle indeksi (VKİ) ortalamaları açısından grupların
benzer olduğu belirlendi (p>0.05). Her iki grupta da kadın katılımcı sayısının erkeklerden daha fazla olduğu,
cinsiyet dağılımlarının gruplarda farklı olduğu tespit edildi (p<0,05). Meslekte aktif çalışma sürelerinin her
iki grupta da benzer olduğu görüldü (p>0,05). Haftalık çalışma sürelerinde ise öğretmenlerin
fizyoterapistlerden daha uzun süre çalıştığı belirlendi (p<0,05). Aynı zamanda fizyoterapistlerin yaşam
kalitelerinin daha yüksek (p<0,05), ağrı seviyesinin daha düşük olduğu saptanırken (p<0,05); iş doyum,
mesleki tükenmişlik ve KİS-SS değerlerinin benzer olduğu bulundu (p>0,05).
Sonuç: Çalışmanın sonunda özel eğitimde çalışan fizyoterapist ve öğretmenlerin iş doyumu, mesleki
tükenmişlik ve kas-iskelet sistemi sorunlarının benzer olduğu belirlendi. Genel yaşam kalitesinin
fizyoterapistlerde daha yüksek olduğu ve öğretmenlerin ağrı skorlarının daha fazla olduğu tespit edildi.
Fizyoterapistlerin öğretmenlere göre haftalık çalışma süresinin daha az olması ağrı skorlarının daha az olmasının bir nedeni olabileceği gibi, öğretmenlere göre daha aktif bir çalışma modeline sahip olmaları ve
bir sağlık profesyoneli olarak fizyoterapistlerin ağrı yönetimi konusunda bilgi sahibi olmaları da bu sonucun
bir nedeni olabilir. Yaşam kalitesinde ortaya çıkan farkın ise ağrı skoruyla ilişkili olabileceğini
düşünmekteyiz. İş doyum, mesleki tükenmişlik ve KİS-SS değerlerinin benzer olmasının sebebi olarak aynı
merkezlerde çalışan fizyoterapist ve öğretmenlerin benzer sorunlar yaşaması, benzer yöneticilerle çalışması
ve benzer tatmin duyguları tatmaları olduğunu düşünmekteyiz. Aim: The aim of this study is to examine the musculoskeletal system problems, pain, job satisfaction,
occupational burnout and quality of life of teachers and physiotherapists actively working in special
education and rehabilitation centers.
Method: 92 teachers and 92 physiotherapists working in special education centers participated in our
study. The study was fulfilled in the form of face-to-face meetings. The demographic information of the
participants was recorded and the Musculoskeletal Health Questionnaire (MSK-HQ), McGill Melzack Pain
Questionnaire, Minnesota Job Satisfaction Questionnaire, Maslach Burnout Questionnaire and EuroQol 5D
Quality of Life Questionnaire were applied.
Results: It was determined that the groups were similar in terms of the average age and body mass index
(BMI) of the participants (p>0.05). It was fixed that the number of female participants was higher than
males in both groups, and the gender distribution was different in the groups (p<0.05). It was discovered
that the duration of actively working in the profession was similar in both groups (p>0.05). It was fixed that
teachers worked longer than physiotherapists in weekly working hours (p<0.05). At the same time, it was
fixed that the quality of life of the physiotherapists was higher (p<0.05) and pain level was lower (p<0.05);
job satisfaction, occupational burnout, and MSK-HQ values were found to be similar (p>0.05).
Conclusion: At the end of the study, it was determined that physiotherapists and teachers working in
special education had similar job satisfaction, occupational burnout and musculoskeletal system problems.
It was discovered that general quality of life was higher in physiotherapists and teachers' pain scores were
higher. The fact that physiotherapists have less weekly working hours than teachers may be a reason for their
lower pain scores, as well as their more active working model compared to teachers and the fact that
physiotherapists as a health professional have knowledge about pain management may also be a reason for
this result. We think that the difference in the quality of life may be related to the pain score. We think that
physiotherapists and teachers working in the same centers have similar problems, work with similar
administrators and have similar feelings of satisfaction as the reason for the similarity in job satisfaction,
occupational burnout and MSK-HQ values.
Sayı
17Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5462Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: