COVID-19 Pandemi Sürecinde Toplum Sağlığına Yönelik Sosyal Medya Platformlarında Paylaşılan Egzersiz İçerikli Videoların İncelenmesi
Abstract
Amaç: COVID-19 döneminde toplumu bilgilendirmek için sosyal medya platformlarında paylaşılan egzersiz içerikli videoları incelemek amaçlanmıştır. Yöntem: COVID-19 pandemisinin gündeme geldiği Ocak 2020 – Aralık 2020 tarihleri arasında, sosyal medya platformlarında yayınlanan videolara ulaşmak için gelişmiş arama motorunda Türkçe dilinde ulaşılabilen egzersiz içerikli videolar analiz edilmiştir. Toplam 110 adet videoya ulaşılmış, yapılan değerlendirmeler sonucunda videolara ulaşmak için kullanılan anahtar kelimelere uygun içerikte, belirtilen tarihler arasında ve egzersize yönelik bilgi içermesine uygunluk gösteren 33 video çalışmaya dâhil edilmiştir. Bulgular: Videoların ortalama süresi 6,29±3,91 dakikadır. Videolar egzersiz (n=33, %100) ve fiziksel aktivite (n=4; %12,12) konularını içermektedir. Videoların %78,79’u bir kurum ve %21,21’i bir kişi tarafından paylaşılmıştır. İncelenen videoların %45,45’i fizyoterapist; %27,27’si beden eğitimi uzmanı; %21,21’i hekim; %3,03’ü hemşire meslek mensupları tarafından yayınlanmış ve %3,03’i mesleğini belirtmemiştir. Videonun hedef kitlesi %60,60’ında toplum; %24,24’ünde 65 yaş üstü bireyler; %12,12’sinde özel bir tanıya sahip bireyler ve %6,06’sında çocuklardır. Videolarda egzersizlerin %45,45’inde sıklık, %33,33’ünde süre; %12,12’sinde durasyon gibi parametrelerden bahsedilmiş, videoların hiçbirinde egzersiz şiddetine yönelik bilgi verilmemiştir. Videoların %48,48’inde egzersizin parametrelerinin hiçbirinden bahsedilmemiştir. Dahil edilen videoların sadece %75,76’inde egzersizler uygulamalı olarak gösterilmiş; %21,21’inde dikkat edilmesi gereken koşullar açıklanmış; %6,06’sında güvenlik tedbirlerine uyulmuştur. Video çekimlerinde %75,76’sında ortam koşullarına; %72,73’ünde forma/önlük giyimine; %66,67’sinde profesyonel çekim yapılmasına; %48,48’inde ses kalitesine ve %45,45’inde aydınlatma koşulların özen gösterildiği belirlenmiştir.
Sonuç: Sosyal medya platformları kullanılarak yapılan toplum sağlığına yönelik programlar geniş kitlelere
ulaşması nedeni ile büyük sorumluluk gerektiren uygulamalardır. Bu yönüyle egzersizin parametreleri,
uygulama prensipleri ve hedef kitlenin özelliklerine yönelik eğitime sahip olan meslek grupları tarafından
yapılması halkın doğru bir şekilde bilinçlendirilmesini sağlayacaktır. Aim: The aim of this study is an examination of exercise content videos shared on social media platforms
for community health care during the COVID-19 pandemic period.
Method: In order to reach videos published on social media platforms between January 2020 and
December 2020, when the COVID-19 pandemic was on the agenda, videos with exercise content available in
Turkish were analyzed in the advanced search engine. A total of 110 videos were reached, and as a result of
the evaluation, 33 videos were included in the study, in the content suitable for the keywords used to access
the videos, between the specified dates, and in compliance with the information about the exercise.
Results: The average duration of the videos is 6,29±3,91 min. The videos include exercise (n=33, 100%)
and physical activity (n=4; 12,12%). 78,79% of the videos were shared by an institution and 21,21% by a
person. Of the videos examined 45,45% were published by physiotherapists; 27,27% were physical education
specialists; 21,21% were physicians; 3,03% were nurses, and 3,03% did not specify their profession. The
target audience of the video is society at 60,60%; individuals over 65 years of age at 24,24%; individuals with
a special diagnosis at 12,12% and children at 6,06%. In the videos, parameters such as the frequency at
45,45%, duration in 33,33%, duration at 12,12% of the exercises were mentioned, and no information was
given about the exercise intensity in any of the videos. At 48,48% of the videos, none of the parameters of
the exercise were mentioned. At only 75,76% of included videos, exercises were shown in practice, the
conditions to be considered were explained at 21,21%; and safety precautions were followed at 6,06%. It has
been determined that 75,76% of the video shoots pay attention to the environmental conditions; 72,73% of
them wear a uniform/apron, 66,67% for professional shooting; 48,48% for sound quality and 45,45% for
lighting conditions.
Conclusion: Programs for public health made by using social media platforms are applications that require
great responsibility because they reach large masses. In this respect, the parameters of exercise, its
application principles, and the fact that it is done by professional groups who have training for the
characteristics of the target audience will ensure that the public is properly conscious.
Issue
18Collections
The following license files are associated with this item: