Normal ve Üstün Zekâlı Çocukların Sosyal Uyum ve Beceri Düzeyleri ile Ebeveynlerinin Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki İlişki
Abstract
Amaç: Bu çalışma, üstün zekâlı olan çocukların sosyal uyum ve beceri düzeyleri açısından normal zekâlı
çocuklardan farklılaşıp farklılaşmadığını ve anne baba tutumlarının sosyal uyum ve beceri düzeylerine
etkisini araştırmayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırmaya 6-10 yaş arasında toplam 90 çocuk ile başlanmış, eksik veya tekrar yanıtlanan
ölçekler elenerek, 75 katılımcının sonuçları araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Sosyodemografik Veri Formu, Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeği (SUBÖ), Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme
Tutum Ölçeği (PARI) ve Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği-IV (WÇZÖ-IV) kullanılmıştır. Toplanan veriler
SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların SUBÖ’den ve PARI’den aldıkları ortalama puanların zekâ aralıklarına göre anlamlı
düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir (p>0,05). Normal zekâlı katılımcıların ebeveynlerinin PARI
demokratik ve eşitlikçi tutum puanları ile katılımcıların SUBÖ ve alt boyutlarından aldıkları puanlar
arasında negatif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0,05). Üstün zekâlı çocukların ebeveynlerinin PARI
aşırı kontrol ve sıkı disiplin tutumu puanları ile katılımcıların SUBÖ dikkat ve hareketlilik ile sosyal ilişki alt
boyut puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0,05). Üstün zekâlı çocukların
ebeveynlerinin PARI ev kadınlığının reddi alt boyut puanları ile SUBÖ ve alt boyut puanları arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre çocukların zekâ seviyesinden bağımsız olarak ebeveynler demokratik
tutum sergilediğinde çocukların sosyal uyum ve beceri düzeylerinde artış meydana gelmektedir. Bu
kapsamda çocukların sosyal uyum ve becerilerini arttırmak adına anne baba tutumları üzerine yapılacak
olan eğitim ve çalışmaların yararlı olabileceği düşünülmektedir. Aim: This study aims to investigate whether gifted children differ from children with normal intelligence in
terms of social adaptation and skill levels, and the effect of parental attitudes on social adaptation and skill
levels.
Method: The research was started with a total of 90 children between the ages of 6-10, and since the scales
that were answered incompletely or several times were eliminated, the results of 75 participants were
included in the study. Sociodemographic Data Form, Social Adaptation and Skills Scale (SASS), Parental
Attitude Research Instrument (PARI) and Wechsler Intelligence Scale for Children-IV (WISC-IV) were used
as data collection tools in the study. The collected data were analyzed using the SPSS package program.
Results: It was determined that the mean SASS and PARI scores of the participants did not differ
significantly according to their intelligence ranges (p>0,05). A negative and significant relationship was
found between the democratic and equality recognition attitude scores of the parents and scores of SASS and
its sub-dimensions of the participants with normal intelligence (p<0,05). Positive and significant
relationship was found between overcontrol and strict discipline attitude scores of the parents and scores of
attention-mobility and social relations sub-dimesion of SASS of gifted participants ( p<0,05). Positive and
significant relationship was found between rejection of housewifery attitude of parents and scores of SASS
and its sub-dimensions of gifted children ( p<0,05).
Conclusion: According to the results of the study regardless of children's intelligence level when parents
have a democratic attitude, social adaptation and skill levels of their children increase. In this context, it is
thought that training and working on parental attitudes in order to increase children’s social adaptation and
skills might be beneficial.
Issue
18Collections
The following license files are associated with this item: