Research On Consumer Opinions On The Use Of Cryptocurrency in Online Shopping
Abstract
When it comes to virtual currencies, the first concept that comes to mind recently is cryptocurrencies.
Cryptocurrencies, which are seen as investment instruments, have started to be used as payment methods
by many brands in the global market. The research is based disclosing on the intention of consumers in
Turkey to use cryptocurrencies for online shopping. The purpose of this study is to explore the effects of
consumers’ perceptions of the ease of use, risk and trust factors of cryptocurrencies on their perceived
benefit and intention to use cryptocurrencies online within the framework of the Technology Acceptance
Model (TAM). For this aim, it was discovered that perceived ease of use and trust have a significant
positive effect on perceived benefit, while perceived risk has a significant negative effect, based on the
analysis of data obtained from 391 consumers via the online survey technique. Perceived ease of use, trust
and benefit also positively affect the intention to use cryptocurrency in online shopping. It is concluded
that the perceived risk factor does not affect the intention to use cryptocurrency in online shopping. These
findings provide significant theoretical and practical contributions to the fields of cryptocurrency and
electronic commerce. Sanal para denilince son zamanlarda akla gelen ilk kavram kripto para birimleridir. Yatırım aracı
olarak görülen kripto para birimleri küresel pazarda birçok marka tarafından ödeme yöntemi olarak
kullanılmaya başlanmıştır. Araştırma, Türkiye’deki tüketicilerin online alışverişte kripto para kullanma
niyetlerini ortaya koymaya dayanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Teknoloji Kabul Modeli (TKM)
çerçevesinde tüketicilerin kripto para birimlerinin kullanım kolaylığı, risk ve güven faktörlerine ilişkin
algılarının, algılanan fayda ve kripto para birimlerini çevrimiçi ortamda kullanma niyetleri üzerindeki
etkilerini keşfetmektir. Bu amaçla, çevrimiçi anket tekniği ile 391 tüketiciden elde edilen verilerin
analizine dayalı olarak, algılanan kullanım kolaylığı ve güvenin algılanan fayda üzerinde anlamlı bir
pozitif etkiye sahip olduğu, algılanan riskin ise anlamlı bir olumsuz etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Algılanan kullanım kolaylığı, güven ve fayda da online alışverişte kripto para kullanma niyetini olumlu
yönde etkilemektedir. Algılanan risk faktörünün online alışverişte kripto para birimi kullanma niyetini
etkilemediği sonucuna da varılmıştır. Elde edilen bu sonuçlar kripto para birimleri ve elektronik ticaret
alanlarında önemli teorik ve pratik katkılar sağlamaktadır.
Volume
19Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: