Türk Güldürü Sinemasında Lümpen Tipler: Geniş Aile Serisinin Mizah Kuramları Bağlamında İncelenmesi
Abstract
Türk Sineması’nda büyük seyirci kitlelerine ulaşan filmlerin önemli bir kısmını
güldürü türündeki filmler oluşturmaktadır. 2000 sonrasında üretilen bu filmlerde
yapımcıların seyirciye lümpen olarak adlandırılabilecek tiplerin anlatısını sunmayı tercih
ettiği görülmektedir. Araştırmanın amacı, Marx’ın toplumsal bir grubu tanımlamak
amacıyla ortaya attığı lümpen kavramı üzerinden oluşturulan mizahın, yerli güldürü
sinemasındaki yansımasını incelemektir. Araştırmada amaçlı örneklem yöntemi
doğrultusunda hem ana hem de yardımcı kahramanları lümpen tipler olan Geniş Aile:
Yapıştır (2015) ve Geniş Aile 2: Her Türlü (2016) filmleri seçilmiş, bu filmler anlatı analizi
yöntemiyle incelenmiştir. Filmlerdeki lümpen tipler üzerinden yapılan çözümlemeler,
lümpenliğin filmlerin anlatılarında bir mizah unsuru olarak kullanıldığına işaret etmekte,
lümpen tiplerin ise mizahın Üstünlük, Uyumsuzluk ve Rahatlama Kuramları aracılığıyla
kurgulandığı görülmektedir. Comedies occupy a significant place among Turkish films that reach a large
audience. Considering those produced after 2000, one may not that film makers have
favored the narratives of people with characteristics best described as “lumpen.” This
article examines the humor created through Marx’s concept of “lumpen,” the term he used
to identify this social group. The film series Geniş Aile: Yapıştır (2015) and Geniş Aile 2: Her
Türlü (2016) are selected for the purposive sampling method, because they feature
primary and secondary characters who are both lumpen and flat. It is also pointed out
that the analyzed characters are consistent with Superiority, Incongruity and Relief
theories of humor. Findings of the analysis show that lumpenism is used as an important
element of humor in the narratives of the sampled films.
Volume
9Issue
1The following license files are associated with this item: