Kitle Kaynak Lojistik Kavramının Teorik Çerçevede İncelenmesi
Abstract
Tedarik zincirlerinin küreselleşmesi ve e-ticaret hacminin sürekli artması, lojistik
operasyonları daha karmaşık hale getirmekte ve maliyetleri arttırmaktadır. Özellikle
şehir içinde son adım teslimatlarda küçük hacimli yük sayısının artması, lojistik
işletmelerin kapasitesini zorlamakta, teslimatta gecikmelere, trafik tıkanıklığına,
emisyonların artmasına ve müşteri memnuniyetsizliğine neden olmaktadır. Bu sorunlara
bir çözüm ve yeni bir iş modeli olarak son yıllarda kitle kaynak lojistik(KKL) kullanımı
hızlı artmaktadır. KKL’de lojistik hizmet, gönüllü katılımcıların oluşturduğu bir kitle
tarafından, yine bu kitlenin sahip olduğu kaynaklar kullanılarak üretilmektedir. Dijital bir
platform aracılığıyla lojistik talep yine kitle içindeki lojistik arz ile eşleştirilmekte, ödeme
ve izleme gibi işlemler çevrim içi ortamda gerçek zamanlı olarak gerçekleştirilmektedir.
KKL az yatırım gerektirmesi, lojistik süreçlerin aracısız ve daha hızlı gerçekleştirilmesi,
düşük maliyetleri sebebi ile her geçen gün yaygınlaşmaktadır. Diğer taraftan esnek taşıma
modları kullanımı, özellikle şehir içinde düşük emisyonlar, daha az trafik sıkışıklığı ve
artan hava kalitesi gibi sürdürülebilirlik parametrelerine katkı sağlamaktadır. Bu
çalışmanın amacı, Türkçe literatür için çalışma yapan akademisyenleri ve lojistik sektör
çalışanlarını kitle kaynak lojistik kavramı ile tanıştırmak ve konu ile ilgili ulusal çapta
yapılacak çalışmalar için zemin hazırlamaktır. Bu amaçla çalışmada, KKL’nin işleyişi,
çeşitleri, avantajları ve zorlukları ele alınmış olup, gelecek çalışmalar için önerilerde
bunulmuştur. The globalization of supply chains and the continuous increase in e-commerce
volume make logistics operations more complex and increase costs. Especially, the
increase of small-volume cargo in the last mile deliveries in the city, strains the capacity
of logistics enterprises, causes delays in delivery, traffic congestion, increased emissions
and customer dissatisfaction. As a solution to these problems and a new business model,
crowdsource logistics usage has been increasing rapidly in recent years. In crowdsource logistics, logistics service is produced by a group of volunteer participants, using the
resources of this group. Through a digital platform, the logistics demand is matched with
the logistics supply within the mass of people, and transactions such as payment and
tracking are carried out in real-time online. Crowdsource logistics is becoming
widespread day by day due to the fact that it requires less investment, the logistics
processes are carried out faster and without intermediaries, and its low costs. On the
other hand, the use of flexible transport modes contributes to sustainability parameters
such as low emissions, less traffic congestion and increased air quality, especially in the
city. The aim of this study is to introduce the concept of crowdsource logistics to the
academicians and logistics sector employees studying for the Turkish literature and to lay
the groundwork for national studies on the subject. For this purpose, the operation, types,
advantages and difficulties of KKL have been discussed in this study, and suggestions for
future studies have been provided.
Volume
9Issue
2The following license files are associated with this item: