Para Kazanma Motivasyonunun Materyalist Değerler Üzerine Etkisi
Özet
Günümüzde para kazanma olgusu, iş hayatına yeni girecek bireylerin önemli
motivasyonlarından biridir. Bunun yanı sıra para, temsil ettiği güç nedeniyle de tüketim
toplumlarında daha önemli hale gelmiştir. Bireyler toplum nezdinde bir sosyal konum
elde edebilmek, diğerlerini etkilemek ya da egemenlik kurmak için parayı kullanmakta ve
maddi varlıkların edinimi aracılığıyla ürün ve hizmet satın alarak, varlığını ve sosyal
gücünü diğerlerine sergilemektedir. Bu esinle çalışmanın amacı, para kazanma
motivasyonunun materyalist değerlerin bileşenleri olan başarı, mutluluk ve
merkeziyetçilik üzerindeki etkileri incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma, basit
rastlantısal örnekleme yöntemiyle ve anket aracılığıyla Ankara Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi’nde toplanan veriler kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya
üniversitede eğitim gören 406 öğrenci katılmıştır. Araştırma neticesinde, para kazanma
motivasyonunun materyalist değerlerin bileşenlerinden başarı, mutluluk ve
merkeziyetçilik üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkiye sahip olduğu yönünde bulgulara
ulaşılmıştır. Para kazanma motivasyonunun, materyalist değerler bileşenleri üzerinde en
güçlü etkiye sahip olandan en zayıf etkiye sahip olana doğru; başarı (R2=0,14), mutluluk
(R2=0,12) ve merkeziyetçilik (R2=0,10) şeklinde sıralanmaktadır. Today, the phenomenon of earn money is one of the important motivations of
individuals who are new in business life. In addition, money has become more important
in consumer societies due to having power. Individuals use money to gain social standing
in society, influence others, or dominate, and display their existence and social power to
others by purchasing goods and services through the acquisition of material possessions.
The aim of this study is to investigate the effects of making money motivations on success,
happiness and centrality as the components of materialist values. In line with this aim, the
study was carried out with the data collected in Ankara Yıldırım Beyazıt University via
surveying using simple random sampling method. The study was conducted via 406 participants who students at this university in this study. The findings of the study
indicate that making money motivations have meaningful positive effects on success,
happiness and centrality as the components of materialist values. The material values
components with the most significant effect on making money motivations are arranged
as success (R2=0,14), happiness (R2=0,12), and centrality (R2=0,10) from the strongest to
weakest effect on money motivations.
Cilt
9Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4912Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: