Havayolu İşletmeciliğinde Reklamlar ve Uygulamaları
Abstract
Turizm ve seyahat hizmetlerinin temeli bilgi üzerine kuruludur. Havayolu
işletmeciliğinde de küresel pazar içinde gerek hizmet sağlayıcı havayollarının saha bilgisi
gerekse bu hizmeti talep eden tüketicinin edindiği bilgi ile üretim ve tüketim döngüsü
kurulabilmektedir. Bilgi aktarımı dağıtım kanalları üzerinden tutundurma faaliyetleri ile
sağlanabilmektedir. Bu sebeple bilgi aktarımı ve satış döngüsünün kurulabilmesi adına
reklam faaliyetlerinin önemi havayolu işletmelerinde oldukça değerlidir. Bu sebeple
öncelikle pazarı tanımlamak ve pazarlama karması ile giriş yapılmıştır. Reklam malzemesi
olarak pazarlama karması elamanları ve kurumsal yapı kullanana havayolları reklamları
pazar öncüleri çapında bu çalışmada değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeye konu olan
havayollarının reklam afişlerine yer verilmiştir. Çalışmada yöntem olarak geçmişten
günümüze kullanılan uluslararası pazarda faaliyet gösteren havayolları örneklerinin
reklam afişleri değerlendirilmiştir. Amaç havayollarının ulusal ve uluslararası boyuttu
reklam malzemesi olarak kullandıkları öğeleri tespit ederek, kullanabilecekleri öğeler
hakkında tavsiyeler çıkarabilmektir. Tourism and travel services are based on knowledge. In airline business, the
production and consumption cycle can be established in the global market with both the
field knowledge of the service provider airlines and the information obtained by the
consumer demanding this service. Information transfer can be achieved through
promotion activities through distribution channels. For this reason, the importance of
advertising activities in order to transfer information and establish a sales cycle is very
valuable in airline companies. For this reason, first of all, the introduction was made with
the marketing mix and to define the market. Airline advertisements using marketing mix
elements and corporate structure as advertising material have been evaluated in this
study across market leaders. Advertising posters of the airlines subject to this evaluation
were included. In the study, the advertising posters of the airlines operating in the
international market, which have been used from the past to the present, were evaluated. The aim is to identify the items that airlines use as national and international advertising
materials and to make recommendations about the items they can use.
Volume
9Issue
2The following license files are associated with this item: