Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBuldu, Pelin
dc.date.accessioned2023-06-12T10:34:02Z
dc.date.available2023-06-12T10:34:02Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/4851
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ YASİN GENÇ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, tam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip ergenlerin algıladıkları psikolojik istismar düzeylerinin, kendine zarar verme davranışlarının ve başa çıkma becerilerinin aile yapılarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Ayrıca, bazı demografik değişkenler ile birlikte incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmanın evrenini İstanbul ilinde resmi veya özel liselerde öğrenim gören 9,10,11 ve 12. sınıfa devam eden kız ve erkek öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem, tek ebeveyne sahip 60 öğrenci ve tam aileye sahip 60 öğrenci olmak üzere toplam 120 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri, "Psikolojik İstismar Ölçeği", "Kendine Zarar Verme Davranışı Değerlendirme Envanteri", "Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 26 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, ergenlerin algıladıkları psikolojik istismar düzeyleri ve başa çıkma becerileri tek ebeveyne ve tam aileye sahip olma durumlarına göre farklılaşmaktadır. Tam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip ergenlerin algıladıkları psikolojik istismar düzeyleri; yaş, kardeş sayısı ve anne eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Tam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip ergenlerin kendine zarar verme davranışları; cinsiyet, gelir düzeyi ve anne eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Başa çıkma becerilerinde ise cinsiyete ve gelir düzeyine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur ancak yaş, kardeş sayısı ve anne-baba eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Tek ebeveynli ergenlerin algıladıkları psikolojik istismar düzeyleri ve KZVD kiminle yaşadığı durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Tek ebeveynli kalma nedenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine whether the perceived psychological abuse levels, self-injury behaviors and coping skills of adolescents with full families and single-parent families difer according to family structures. In addition, it is aimed to be examined together with some demographic variables. The universe of this research consists of male and female students attending the 9th,10th,11th and 12th grades according to their education in public or private high schools in Istanbul. The sample consists of a total of 120 people, including 60 students with a single parent and 60 students with a full family. The research data were obtained using "Psychological Maltreatmen Questionnaire ", "Inventory of Statements About Self-Injury", "Coping Scale for Adolescents" and "Personal Information Form". SPSS 26 package program was used to analyze the data. Independent Sample T-testi, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and Pearson Correlation Analysis were used to analyze the data. According to the results of the study, adolescents perceived levels of psychological abuse and their coping skills differ according to their status of having a single parent and a full family. Perceived levels of psychological abuse by adolescents with full families and single-parent families; ıt varies significantly according to age, number of siblings and education level of the mother. Self-injury behaviors of adolescents with full families and single-parent families; ıt varies significantly according to gender, income level and education level of mother. On the other hand, a significant difference was found in coping skills according to gender and income level, but no significant difference was found according to age, number of siblings and education level of parents. The psychological abuse levels and KZVD perceived by single parent adolescents show a significant difference according to the sitution with whom they life. No significant difference was found according to the reasons for being a single parent.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectErgenliken_US
dc.subjectTek Ebeveynli Aileen_US
dc.subjectPsikolojik İstismaren_US
dc.subjectKendine Zarar Verme Davranışıen_US
dc.subjectBaşa Çıkma Becerisien_US
dc.subjectAdolescenseen_US
dc.subjectSingle Parent Familyen_US
dc.subjectPsychological Abuseen_US
dc.subjectSelf-Injurious Behavioren_US
dc.subjectCoping Skillen_US
dc.titleTam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip ergenlerin algıladıkları psikolojik istismar düzeylerinin, kendine zarar verme davranışlarının ve başa çıkma becerilerinin karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeComparison of perceived psychological abuse levels, self-injury behaviors and coping skills of adolescents with full family and single parent familyen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess