Otizmli çocuklara, öğrenmenin ön koşul becerilerinin, ebeveynleri tarafından floortime oyun terapisi ile kazandırılmaya çalışılmasının, otistik davranışlar ile gelişim alanlarındaki becerilerine ve ebeveynlerinin stres düzeylerine etkisinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada, otizmle mücadele noktasında çoğunlukla çaresizlik, yetersizlik ve/veya tükenmişlik yaşayan anne babalar için etkili olabilecek çözüm yollarının arttırılması amaçlanmaktadır. 2-8 yaş arası otizmli çocukların gönüllü yirmi ebeveynine on iki seanslık online psikoeğitim verilmiş olup, çocuklarında Floortime terapi modeli ile öğrenmenin ön koşul becerilerinin kazandırılması amaçlanmıştır. Böylece ebeveyn çocuk arasındaki oyun temelli etkileşim yollarıyla daha etkili iletişim kurulabileceği, kurulan etkileşimle beraber öğrenmenin ön koşulu olan becerilerin kazandırılmasının mümkün olduğu, böylece ebeveynlerin kendilerini ruhsal olarak daha yeterli hissettiği; aile üyelerinin stres düzeylerinin en aza indirildiği ve yaşam kalitelerinin arttırıldığı bir psikoeğitim modeli uygulamasını içermektedir. İlk test ve son test olarak ebeveynlere "Ebeveynlik Stres Ölçeği (ESÖ)", otizmli çocuklara ise ilk ve son test olarak "Otizm Davranış Kontrol Listesi" hem özel eğitim öğretmenleri ve hem de aileler tarafından doldurulması sağlanmıştır. Sonuç olarak, ebeveynlerin aldığı psikoeğitim sonucunda otizmli çocukların öğretmenlerinin ve ebeveynlerinin Otizm Davranış Kontrol (ABC) Listesi, duyusal alt ölçeği, ilişki kurma alt ölçeği, beden ve nesne kullanımı alt ölçeği, dil becerileri alt ölçeği ve sosyal ve öz bakım alt ölçeği ön test ve son test sonuçları arasında olumlu ve anlamlı bir fark olduğu (p<0,05) ve ebeveynlerin aldığı psikoeğitim sonucunda ebeveynlerin ESÖ ölçeğinde verdikleri cevaplara göre ebeveyn stres puanları ön test ve son test sonuçları arasında olumlu ve anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. (p<0,05) In this research, it is aimed to increase the solutions that can be effective for parents who mostly experience helplessness, inadequacy and/or burnout at the point of struggling with autism. Twelve session online psychoeducation was given to twenty volunteer parents of children with autism aged 2-8 years, and it was aimed to provide their children with the prerequisite skills of learning with the Floortime therapy model. Thus, it is possible to establish more effective communication between parents and children through play-based interaction ways, it is possible to acquire skills that are the prerequisite for learning with the established interaction, so that parents feel more competent in a spiritual sense; It includes the application of a psychoeducational model in which the stress levels of family members are minimized and their quality of life is increased. Parents were asked to fill in the "Parental Stress Scale (PSS)" as the first and last test, and the "ABC Autism Behavior Checklist" as the first and last test for children with autism, by both special education teachers and families. As a result, as a result of the psychoeducation received by the parents, the Autism Behavior Control (ABC) List, sensory subscale, relationship building subscale, body and object use subscale, language skills subscale, and social and self-care subscale of the teachers and parents of children with autism were pretested and It was seen that there was a positive and significant difference between the post-test results (p<0.05) and there was a positive and significant difference between the parental stress scores pre-test and post-test results according to the answers given by the parents on the PSS as a result of the psychoeducation received by the parents. (p<0.05)
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: