Engelli Gençler, Sosyal Dışlanma ve İnternet
Özet
ÖNSÖZ
Modern kentlerde günlük yaşam her geçen gün biraz daha hayatta kalma savaşına benziyor. Şehrin yoğun temposu, hızlı hareket etme ihtiyacı, toplu ulaşım araçlarına binme mücadelesi, köpüler, alt geçitler, çalışmayan asansörler, bozuk yürüyen merdivenler, esnaf ve otomobiller
tarafından işgal edilmiş kaldırımlar...
Elinizdeki kitabın konusu İstanbul gibi büyük bir kentte her gün yüzbinlerce insanın ulaşım
için kullanmak zorunda olduğu metrobüs duraklarında insanları gözlemlerken çıkıverdi. Özellikle
sabah ve akşam saatlerinde işçiler, memurlar ve öğrenciler bu toplu ulaşım aracına binebilmek için
insanüstü mücadele veriyordu. Hızlı ve çevik olanlar oturabiliyor, diğerleri ise ya ayakta kalıyor ya
da sıradaki aracı beklemek zorunda kalıyordu. Bu mücadelede engelli bireyleri özellikle de
bedensel engellileri görmek mümkün olmamıştı; zira tekerlekli sandalyeyle ya da başka bir araçla
otobüs durağına ulaşsalar bile engelli bireylerin metrobüse binebilmeleri neredeyse imkânsızdı. Bu
bizi “engelliler nerede?” sorusuna götürdü.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun rakamlarına göre Türkiye nüfusunun %12,29’u engelli
bireylerden oluşuyor. Bedensel engelli olanlar ise tüm engellilerin yaklaşık onda biri, 2014
rakamlarıyla yaklaşık 1 milyon kişi. Ancak okulda, işte, yolda, kamusal alanlarda, toplu ulaşım
araçlarında bu insanların neredeyse hiçbirini görmüyoruz, göremiyoruz.
Peki, resmi istatistiklerde önemli bir yer işgal eden engelli bireyler neredeler? Zamanlarını
nasıl geçiriyorlar, toplumsal hayatla bütünleşebilmek için nasıl bir mücadele veriyorlar? Toplumsal
yaşamın birçok alanından dışlanan bedensel engelli bireyler için internet dış dünyaya açılan bir
pencere, onları topluma dahil edebilecek bir araç olabilir mi? Örneğin internet, engelli gençlerin ev
dışına çıkmaksızın engelsiz bireylerin çok daha kolay erişebildiği eğitim, iş ve sosyalleşme
imkânlarına kavuşmasının bir aracı olarak işlev görebilir mi? Yoksa internet teknolojilerine bağlı
kalarak oluşturulacak sosyal politikalar engellilerin sorunlarını çözmeyeceği gibi sosyal dışlanmayı
yeniden üretebilir ya da daha da ağırlaştırabilir mi? Çalışmamızın başında kafamızda yanıtını
arayan bunun gibi birçok soru vardı.
Sorularımızı bir araya getirdiğimizde toplumsal yaşamda görünürlükleri en az olan gruplardan
biri olan genç bedensel engellilerin son yıllarda günlük hayatımızın her alanına giren internetle olan
ilişkilerini sosyal dışlanma kavramı çerçevesinde incelenmeye karar verdik.
Literatür çalışmasına başladığımızda ise üzerinde araştırma yapılması gereken çok bakir bir
alanla karşı karşıya olduğumuzu gördük. Elimizde Türkiye’de engellilik hakkında daha önce
yapılmış sosyolojik özgün çalışmalar ve yeni istatistiki bilgiler yok gibiydi. Engellilik çalışmaları
1970’li yıllardan itibaren Avrupa ve ABD’de yapılmaktaydı ve akademik dünyada göreceli olarak
zengin bir külliyat ortaya çıkmıştı. Türkiye’de ise toplumsal cinsiyet, etniklik, dil ya da din ekseninde
çeşitli gruplar üzerine her geçen yıl artan sayıda akademik çalışma yapılıyor olsa da, her nedense
engellilik sosyal bilimcilerin yeterince ilgisini çekmemiş bir alan olarak duruyordu.
Türkiye’de engelliler ile ilgili en kapsamlı istatistiki çalışmanın 2002 yılında yapıldığını gördük.
2014 yılına geldiğimizde elimizde hala o zamanki adı Devlet İstatistik Enstitüsü olan Türkiye
İstatistik Kurumu’nun yaptığı “Türkiye Özürlüler Araştırması”nın ve 2006 yılında aynı araştırmanın
verilerinden türetilen “Türkiye Özürlüler Araştırması 2002 İkincil Analizi”nin verileri dışında bir veri
yoktu.
Çalışmanın bu aşamasında Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın açmış olduğu 2013 yılı Gençlik
Projeleri Destek Programı’na başvurduk ve destek hakkı kazandık. Nitel ve nicel yöntemler
kullanarak iki aşamalı olarak gerçekleştirmeyi planladığımız araştırmaya Ocak 2014’te başladık.
Çalışma yapacağımız gençlik grubunu Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın gençler için belirlediği yaş
6
aralığı olan 14-29 aralığı ile sınırlandırdık. 8 ilde kartopu yöntemiyle 31 engelli gençle yüz yüze
derinlemesine görüşme yöntemiyle gerçekleştirdiğimiz nitel çalışmada 14 yaşın gençler için önemli
bir dönüm noktası olduğunu gördük. Bu döneme kadar bedensel engelli gençlerin genelde aile
ortamı, apartman, mahalle gibi görece dar alanlarda engelliliklerinin çok da farkına varmadan
yaşayabildiklerini ancak akran çevresinin okul, iş ve mahalle dışı kamusal alanlara hareketliliğinin
başladığı bu çağda aynı sosyalleşme alanlarına erişim ve ulaşım imkânı olmayan engelli gençlerin
küçük toplumsal çevrelerinden kopmaya ve yalnızlaşmaya başladığını gözlemledik.
Saha çalışmamızdan elde ettiğimiz bilgiler ve izlenimler doğrultusunda çalışmamızın ikinci
ayağı olan nicel araştırmanın anket soru formunu hazırladık. Elinizdeki kitabın temeli Türkiye
çapında internet üzerinde 14-29 yaş arası bedensel engelli gençler ile yapılan bu anket
çalışmasına dayanıyor. Kitapta bedensel engelli gençlerin başlıca sosyal dışlanma alanlarını, bu
dışlanmanın toplumsal neden ve sonuçlarının sosyolojik analizini ve internet kullanımının bedensel
engellilerin sosyal dışlanmalarına/dahil edilmelerine etkilerini sunmayı amaçladık.
Bu araştırmanın gerçekleşmesi için bize maddi destek sağlayan Gençlik ve Spor
Bakanlığı’na, araştırmaya katılımı artıran dernek-kulüp yöneticileri ile gönüllülerine ve İstanbul Gelişim Üniversitesi yönetimine teşekkürü borç biliriz.
Esra KÖTEN & Barış ERDOĞAN
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/476Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
History of Natural Stones and Industry of Turkey
Tuncer, Güngör; Kerey, İlyas Erdal (INT SCIENTIFIC CONFERENCE SGEM, 2009-06-14)Anatolia was one of the centers of marble production and trade especially in antique ages.Quarries that provided the marble used in the majestic structures in huge proportions of the antique era were located mostly in ... -
Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü
Kılıç, Sadettin (İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014-10-31)Bu araştırma, iletişimin önemi, kitle iletişim araçlarının gelişim süreci ve sosyal medyanın siyasi iletişimi etkileme rolü üzerine yapılan bir incelemedir. İnsanlık tarihiyle birlikte başlayan iletişimin, birey hayatındaki ... -
Spor Yöneticilerinin Liderlik ve Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: İstanbul İli Örneklemi
Danacı, Ersin (İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015-04-14)Bu tez çalışmamda, İstanbul ilindeki spor kulüplerinde çalışan spor yöneticilerin liderlik ve duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkileri araştırılmıştır. Bu amaçla literatür taraması yapılmış ve birinci bölümde yönetim ...