Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKaraağaç, Ali
dc.contributor.authorYılmaz, Hüsniye Merve
dc.date.accessioned2023-05-29T14:11:46Z
dc.date.available2023-05-29T14:11:46Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.issn2536-4499
dc.identifier.issn2602-2605
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/4754
dc.description.abstractAim: The aim of this study was to investigate the effects of a lack of physical activity (PA) due to long-term home isolation, on individuals' depression and anxiety levels and the relationship between these factors. Method: 327 young adult university students were included in this study. The short form of the International Physical Activity Questionnaire was used to determine PA levels, the Beck Depression Inventory was used for depression levels, and the Beck Anxiety Inventory was used for anxiety levels of individuals. Results: It was determined that 60.2% of the students had an inadequate FA level, 67.7% of the students experienced mild to severe depression, and 25% of the students experienced moderate to severe anxiety. Also, it was observed that the frequency of depression was higher in participants with an insufficient PA level, and this difference was statistically significant (p<0.05). The number of participants with insufficient PA at all anxiety levels was higher than that of those with sufficient PA. Conclusion: Due to the COVID-19 pandemic, individuals' FA levels decreased significantly and this decrease was significantly associated with an increase in individuals' depression levels. During COVID-19 pandemic process, lifestyle changes occurred in individuals, a more sedentary life was started in young adults, and this situation has negative effects on psychological factors.en_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, uzun süreli ev izolasyonuna bağlı fiziksel aktivite (FA) eksikliğinin bireylerin depresyon ve anksiyete düzeylerine etkisini ve bu faktörler arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Yöntem: Bu çalışmaya 327 genç yetişkin üniversite öğrencisi dahil edildi. Bireylerin FA düzeylerini belirlemek için kısa form Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi, depresyon düzeyleri için Beck Depresyon Envanteri ve anksiyete düzeyleri için Beck Anksiyete Envanteri kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin %60,2'sinin yetersiz FA düzeyine sahip olduğu, öğrencilerin %67,7'sinin hafif-ağır depresyon yaşadığı ve %25'inin orta-şiddetli düzeyde anksiyete yaşadığı belirlendi. Ayrıca FA düzeyi yetersiz olan katılımcılarda depresyon sıklığının daha yüksek olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu görüldü (p<0.05). Tüm anksiyete düzeylerinde yetersiz FA’sı olan katılımcı sayısı, yeterli FA düzeyine sahip olanlardan daha fazlaydı. Sonuç: COVID-19 pandemisi nedeniyle bireylerin FA seviyeleri önemli ölçüde azaldı ve bu azalma, bireylerin depresyon düzeylerindeki artışla anlamlı olarak ilişkiliydi. COVID-19 pandemi sürecinde bireylerde yaşam tarzı değişiklikleri meydana gelmiş, genç yetişkinlerde daha hareketsiz bir yaşama geçilmiştir ve bu durum psikolojik faktörleri olumsuz etkilemektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Pressen_US
dc.relation.isversionofhttps://doi.org/10.38079/igusabder.979116en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectCOVID-19en_US
dc.subjectdepressionen_US
dc.subjectphysical activity levelen_US
dc.subjectAnksiyeteen_US
dc.subjectdepresyonen_US
dc.subjectfiziksel aktivite düzeyien_US
dc.titleThe Effect of Home Quarantine and Social Isolation on Physical Activity Level, and Its Effects on Anxiety and Depression in University Students in COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Studyen_US
dc.title.alternativeCOVID-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerinde Ev Karantinası ve Sosyal İzolasyonun Fiziksel Aktivite Düzeyi Üzerine Etkisi ve Bunun Kaygı ve Depresyon Üzerine Etkisi: Kesitsel Bir Çalışmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofİstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisien_US
dc.departmentSağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokuluen_US
dc.authoridhttps://orcid.org/0000-0002-4327-7347en_US
dc.authoridhttps://orcid.org/0000-0003-2999-1461en_US
dc.identifier.issue19en_US
dc.identifier.startpage262en_US
dc.identifier.endpage274en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorKaraağaç, Ali
dc.contributor.institutionauthorYılmaz, Hüsniye Merve


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess