Okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerilerini etkileyen faktörlerin incelenmesi
Abstract
Araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerilerini etkileyen faktörleri incelemek ve bu çerçevede okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerilerinin desteklenmesinde ailenin etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu çalışma nicel araştırma türlerinden korelasyonel araştırma modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinin Silivri ilçesinde bulunan bir ilkokulun dört anasınıfının öğrencileri (81 öğrenci) oluşturmaktadır. Örneklem seçkisiz olmayan tabakalı amaçsal örnekleme dayalı belirlenmiştir. Araştırmada çocuklar, aileler ve öğretmenlerin demografik bilgilerini elde etmek için "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Bulut'un uyarladığı 60 maddelik "Aile Değerlendirme Ölçeği" çocukların aileleri tarafından doldurulmuştur. Ersay'ın uyarladığı "Çocukların Duygularına Verilen Cevaplar Ölçeği (Öğretmen Formu)" çocukların öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Batum ve Yağmurlu'nun uyarladığı "Duygu Düzenleme Ölçeği" aile tarafından doldurulmuştur. Normal dağılıma uygunluk için Kolmogorov Smirnov ve Shapiro Wilk testi kullanılmıştır. Gruplara göre verilerin karşılaştırılmasında normal dağılıma uyan veriler için tek yönlü varyans analizi ve bağımsız örnekler t testi, normal dağılım göstermeyenler için Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Boyutlar arasındaki ilişkiler için Pearson ve Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında, okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerilerinde cinsiyete bağlı farklılık bulunmamıştır. Roller ve olumsuzluk değerleri arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Genel işlevde annenin sigara kullanma durumuna göre istatiksel fark anlamlıdır. Davranış kontrolünde babanın sigara kullanma durumuna göre istatiksel fark anlamlıdır. Okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerilerini etkileyen faktörleri ortaya çıkarmayı amaçlayarak ele aldığımız farklı değişkenlerle araştırmanın alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. In this study, it was aimed to examine the factors affecting the emotion regulation skills of preschool children and to reveal the effect of the family in supporting the emotion regulation skills of preschool children. This study was designed in the correlational research model, which is one of the quantitative research types. The group of the research consists of students (81 students) from four kindergartens in a primary school located in Silivri district of Istanbul. The research group was determined based on non-random stratified purposive sampling. In the research, "Personal Information Form" was used to obtain demographic information of children, families and teachers. The 60-item "Family Evaluation Scale" adapted by Bulut was answered by the families of the children. The "Responses to Children's Emotions Scale (Teacher Form)" adapted by Ersay was answered by the teachers. The "Emotion Regulation Scale", adapted by Batumi and Yağmurlu, was answered by the family. Kolmogorov Smirnov and Shapiro Wilk tests were used to determine the normal distribution. In comparison of the data according to the groups, one-way analysis of variance and independent samples t-test were used for data with normal distribution, and Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests were used for those that did not show normal distribution. Pearson and Spearman correlation coefficients were used for the relationships between dimensions. In the light of the findings obtained in the study, no gender-related difference was found in the emotion regulation skills of preschool children. A statistically significant relationship was found between roles and negativity values at a positive and weak level. There is a statistically significant difference in general function according to the mother's smoking status. There is a statistically significant difference in behavior control according to the smoking status of the father. It is thought that the research will contribute to the literature with the different variables we have discussed with the aim of revealing the factors affecting the emotion regulation skills of preschool children.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: