Mekanik Yeniden Üretim Sonucu Kaybolan Sanat Yapıtının Aurasını Teknolojik Yenilikler Yolu ile Yeniden Bulmak
Abstract
Walter Benjamin'in 1935 yılında kaleme aldığı “Mekanik Yeniden Üretim Çağında Sanat Yapıtı" makalesi, teknolojik gelişimin sanat eserleri üzerinde meydana getirdiği dönüşümü dile getirmektedir. Benjamin'in üzerinde durduğu nokta, kültür endüstrisinin egemen hale geldiği yeni bir çağda, sanat yapıtının kolaylıkla çoğaltılabilir hale gelmesi ve bu yeniden üretimlerin, esere tarihsel ve anlamsal açıdan kaybettikleridir. Günümüzde de tanık olduğumuz üzere sanat yapıtları, Benjamin'in yaşadığı dönemden çok daha ileri seviyede teknik imkânlarla yeniden üretime uğramaktadır. Bu çalışmada, sanat eserinin mekanik yeniden üretimiyle kaybettiği aurasının yine teknik imkânlar yoluyla kazanabilmesinin olasılığı üzerinde durulacaktır. Sanat eserinin sergilendiği alanlardan paylaşılan 360 derece görüntülerin ya da 360 derece görebilen ve bunu ağ üzerinden canlı akışla ileten kameraların ortaya çıkmasıyla, yapıtın sergilendiği mekâna konuk olmak, kaybedilen atmosferi izleyene yaşatılma adına yeni bir yöntem olarak karşılanabilir mi sorusuna cevap aranacaktır. Walter Benjamin's article "Art in the Age of Mechanical Reproduction", which he received in 1935, expresses the transformation that technological development has brought about in the works of art. Benjamin's point is that in the newage when the culture industry becomes dominant, the work of art becomes easily reproducible and that these reproductions are lost historically and semantically. Nowadays, as we have witnessed, art works are being reproduced with technical possibilities at a much higher level than Benjamin's time. In this work, the possibility that the auras lost by mechanical reproduction of the work of art can also be won through technical possibilities will be emphasized. 360 degree images shared by the works of art exhibited or 360 degree views and cameras that transmit it live on the network will be the answer to the question of whether to be a guest of the place where the work is exhibited and as a new method of keeping the lost atmosphere watching.