Giriftleşen Reklamcılığa Sosyal Medyada Alternatif Bir Platform Olarak Google Earth: İstanbul Tarihî Yarımada Örneği
Abstract
Geçmişten bugüne çeşitli tanımlamalarda bulunulan reklam kavramı; bugünün dünyasında iletişim
teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte, özellikle de sosyal medya üzerinde tanımsal bir giriftlik
yaşamaktadır. Reklamın girift yapısının gözlemlenebildiği, ancak göz ardı edilen bir sosyal medya platformu
olarak coğrafi haritalandırma uygulamaları da bu bağlamda değerlendirilmesi gereken önemli bir konudur. Bu
araştırmada; reklamcılığın giriftleşen yapısını da ortaya koyan bir biçimde, coğrafi haritalandırma
uygulamalarının başlıcalarından olan Google Earth’te, sosyal medya kullanıcılarının paylaşmış oldukları
görsellerin reklamcılık faaliyetlerine hizmet edecek yeni bir alternatif niteliğinde olduğunun ortaya konması
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda İstanbul ilinin en yoğun ve tarihî bölgelerinden biri olarak Tarihî Yarımada’da yer
alan görsellere ilişkin amaçlı örnekleme kullanılmış; örneklemdeki görseller içerisinde yer alan reklamcılığa
alternatif niteliğindeki içeriklere yönelik içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, İstanbul
Tarihî Yarımada’da sosyal medya kullanıcıları tarafından paylaşılan görsellerde reklamcılığa alternatif
niteliğinde çeşitli içeriklerin yer aldığı tespit edilmiş olup; bu içeriklerin ağırlıklı olarak gıda ve yönetim
sektörlerine ait olduğu, tabelalar yoğunluklu olmakla birlikte branda, afiş gibi iletişim araçlarının da kullanıldığı
gözlemlenmiştir. Ayrıca yerli ve yabancı kullanıcılar tarafından yaklaşık oranlarda paylaşımların yapıldığı ve
özellikle 2018 yılında en yüksek paylaşım sayısında bulunulduğu, reklamcılığa yeni bir alternatif niteliğindeki
içeriklerin genellikle işlek cadde ve meydan görsellerinde yer aldığı da gözlemlenen diğer bulgulardandır. The concept of advertising, which has various definitions from the past to the present; in today's world, with the
developments in communication technologies, there is a definitional complexity especially on social media.
Geographical mapping applications as a social media platform where the intricate structure of advertisement can
be observed but ignored is also an important issue to be evaluated in this context. In this study; in a way that also
reveals the intricate structure of advertising, it is aimed to demonstrate that the images shared by social media
users in Google Earth, one of the main geographical mapping applications, are a new alternative that will serve
advertising activities. In this direction, purposive sampling was used for the visuals in the historical peninsula,
one of the busiest and most historical regions of Istanbul; content analysis was carried out for the content that is
an alternative to advertising in the images in the sample. According to the findings, it has been determined that
there are various content alternatives to advertising in the images shared by social media users in the historical
peninsula of Istanbul; it has been observed that these contents mainly belong to the food and management
sectors, and the use of communication tools such as tarpaulins and banners, although signs are intense. In
addition, approximate rates of shares were made by domestic and foreign users, and the highest number of shares
was made especially in 2018; it is also observed that the content that is a new alternative to advertising is usually
included in the images of busy streets and squares
Issue
21Collections
The following license files are associated with this item: