Sosyal medya bağımlılığı ile narsistik eğilimler arasındaki ilişki
Özet
Web 2.0 teknolojilerinin gelişimi ile birlikte sosyal medya hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Sosyal medya platformları bireylerin yapmış oldukları fotoğraf, video ve yazılar gibi paylaşımlarla olmak istedikleri benlikleri oluşturmalarına olanak tanımıştır. Sanal ortamın sağlamış olduğu bu olanak ile birey daha fazla izleyici kitlesi ile daha çok kişi tarafından tanınma elde ederek narsistik doyum sağlamaya çalışır. Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal medyaya bağımlılığı ile narsistik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu bağlamda, üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve narsistik eğilimlerinin, cinsiyet, sosyal medya sitelerini kullanım süresi ve ziyaret sıklığı ile sosyal medya sitelerinde günlük harcanan ortalama süre, sosyal medyada paylaşım yapma sıklığı ve sosyal medyadaki arkadaş/takipçi sayısına göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma 269 kız, 154 erkek olmak üzere toplam 423 üniversite öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma verilerinin toplanmasında "Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği", "Narsisizm Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS21 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı alt boyutlarından (sanal ilişki ve sanal tolerans) aldıkları puanların cinsiyet, sosyal medyayı kullanım süresi, sosyal medyada günlük harcanan ortalama süre, sosyal medyada paylaşım yapma sıklığı ve sosyal medyadaki arkadaş/takipçi sayısına göre farklılaştığı bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin narsisizm ölçeği alt boyutlarından (güç ve teşhircilik) aldıkları puanların ise cinsiyet, sosyal medyayı kullanım süresi, sosyal medyada günlük harcanan ortalama süre, sosyal medyada paylaşım yapma sıklığı ve sosyal medyadaki arkadaş/takipçi sayısına göre farklılaştığı bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları alt boyutlarından sanal iletişim ve sanal tolerans, narsisizmin alt boyutu olan teşhirciliği yordadığı bulunmuştur. Bununla birlikte sosyal medya bağımlılığı alt boyutu olan paylaşım ihtiyacının ise narsisizm alt boyutu olan gücü yordadığı da elde edilen sonuçlar arasındadır. With the development of the technologies of web 2.0, social media becomes an inseparable part of our lives. social media platforms enable people to create self, that they wish to be, by sharing photos, videos and writings. Individual tries to have narcissistic gratification by being known by many people and viewers with the opportunity that virtual environment provides to people. The aim of this research is to examine the relationship between university students' addiction to social media and their narcissistic propensity. In this context, it was examined whether the social media addictions and narcissistic Propensities of university students differ according to gender, duration of use and frequency of visits to social media sites, average daily time spent on social media sites, frequency of posting on social media, and the number of friends/followers on social media. The survey was done on a total of 423 university students, 269 girls and 154 boys. "Social Media Addiction Scale" , " Narcissistic Personality Inventory" and "Personal Information Form" were used for getting datas.The survey datas were analyzed by using the programme SPSS21. As a result of the survey, it was found out that the points of the university students getting from the subdimension of social media addiction ( virtual relationship and virtual tolerance) changed according to the gender, the duration of the usage of social media , the avarage time spending on social media daily, the frequency of sharing something on social media and the number of the followers on social media . In addition to this, it was found out that the point of the university students getting from the subdimension of narcissism scale (strength and exhibitionism) changed according to the gender, the duration of usage of social media , the avarage time spending on social media daily, the frequency of sharing something something on social media and the number of the followers on social media. It was found that virtual communication and virtual tolerance, which are sub-dimensions of social media addictions of university students, predict exhibitionism, which is a sub-dimension of narcissism. In addition, the need for sharing, which is the sub-dimension of social media addiction, predicts power, which is the sub-dimension of narcissism.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4449Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: