Türkiye’de Türk Sineması Üzerine Yazılan Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlik Tezleri Üzerine Bir Araştırma
Abstract
Yapılan araştırmanın temel amacı, Türkiye’de Türk sinemasını konu alan ve YÖK Ulusal Tez
Merkezi veri tabanında erişilebilir olan yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tezlerinin çeşitli
başlıklar altında değerlendirilmesi ve incelenmesidir. Bu amaca uygun olarak tezlerin genel
profillerine, konularına ve belirlenen başlıkların tarihsel süreçteki değişimlerine bakılmıştır.
Çalışmada tez türüne yönelik bir sınırlandırmaya gidilmemiş ve yüksek lisans, doktora ve sanatta
yeterlik alanındaki bütün tezler incelenmiştir. Makalede, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan
doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Temelde dokuz farklı tablo oluşturulmuş ve bu
tablolarda elde edilen bulgular üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Tablolara konu olan
başlıklar: tezin savunulduğu yıl, tezin yazıldığı üniversite ve anabilim/anasanat dalı, tezin yazım
dili, tezin konu aldığı film türü, tezin inceleme alanındaki Türk sineması dönemi, tezde temel alınan
ve tez başlığında yer alan kişiler ve filmler ile tezin araştırma alanındaki temel konulardır. Sadece
üretilen tezlere yönelik sayısal bilgilere ulaşılmamış, aynı zamanda tezlerin ele aldığı konular ve bu
konuların tarihsel süreçte nasıl ortaya çıktığı ve farklılaştığı da gözlemlenmiştir. Böylece akademik
çalışmaların analizi ve incelenmesi ile Türk sinemasının akademik dünyadaki karşılığı ve
yansımaları üzerine de fikir elde edilmiştir. Ayrıca, Türk sinemasını konu alan tezlerin içeriği
konusunda araştırmacılara bilgi sağlanması, teze konu olan kavramların tarihsel süreçteki seçilme
eğilimlerinin belirlenmesi, Türk sineması üzerine yapılan akademik çalışmalar konusunda genel bir
bakış açısı oluşturulması, Türk sineması üzerine çok fazla çalışılan ve pek fazla ilgi duyulmayan
alanların saptanması ve böylece yeni akademik çalışmalar için yönlendirme yapılması
amaçlanmıştır. The primary purpose of the research is to evaluate and examine the master's, doctoral, and proficiency
in art theses under various headings, which are about Turkish cinema in Turkey and are accessible in
the CoHE National Thesis Center database. For this purpose, the general profiles of the theses, their
subjects, and the changes in the determined titles in the historical process were examined. The study
had no limitation on the type of thesis, and all the theses in the master's, doctorate, and proficiency in
art were discussed. Document analysis was used in the article, one of the qualitative research methods.
Nine different tables were created, and evaluations were made on the findings obtained in these tables.
The titles that are the subject of the tables: the year the thesis was defended, the university and
department of the thesis, the language of the thesis, the type of film that the thesis was about, the period
of Turkish cinema in the study area of the thesis, the people and films examined by the thesis and
included in the thesis title, and the main subject of the thesis. Not only the numerical information for
the theses has been reached, but also the subjects discussed by the theses and how these subjects have
differentiated and emerged in the historical process have been observed. Thus, an idea about the
reflections of Turkish cinema in the academic world has been received with the analysis of academic
studies. In addition, providing information to researchers about the content of theses on Turkish
cinema, determining the tendency of the concepts that are the subject of the thesis to be selected in the
historical process, forming a general point of view on academic studies on Turkish cinema, determining
the areas that have been studied a lot and not much interested in Turkish cinema, and, thus, it is aimed
to guide new academic studies.
Volume
12Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: