Üniversite öğrencilerinin algılanan ebeveyn tutumlarının duygularını ifade edebilme düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi
Özet
Bireyin kendini ifadesi ve ebeveyn-çocuk ilişkilerinin psikolojik iyi oluş ile arasındaki bağı ortaya koyan araştırmalar ışığında; ebeveyn tutumlarının duygu ifadesi ile ilişkisinin bilinmesi, çocuklar için hangi ebeveyn tutumunu sergilemenin onların gelişimini ve psikolojik iyi oluşunu daha olumlu etkileyeceğini belirlemede yardımcı olacaktır. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin algılanan anne ve baba tutumlarının, duygularını ifade edebilme düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma korelasyonel araştırma modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi İstanbul Gelişim Üniversitesi'nde klinik psikoloji yüksek lisansı öğrenimi gören 276 kız, 230 erkek olmak üzere 506 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama amacıyla Sosyodemografik Bilgi ve Veri Formu, Ana Baba Tutum Ölçeği ve Duyguları İfade Etme Ölçeği kullanılmıştır. Sosyodemografik Bilgi ve Veri Formu araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Form cinsiyet, yaş, sınıf, anne ve baba durumu ve anne-baba eğitim düzeyleri, kardeş sayısı ve kaçıncı çocuk olduğu bilgilerini içermektedir. Algılanan anne ve baba tutumları ve üniversite öğrencilerinin duygularını ifade edebilme düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesinde SPSS istatistiksel analiz programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre kardeş mevcudiyeti değişkeninin anne-baba tutumu ve duygu ifadesini yordamadığı görülmüştür. Anne ve baba eğitim düzeylerinin demokratik tutum boyutunu yordadığı tespit edilmiştir. Çalışmada duygu ifade etmenin, otoriter tutum ve koruyucu tutum boyutları ile ters yönlü bir ilişkisi olduğu; koruyucu tutum boyutu ile ise pozitif yönde ilişkisi olduğu bulunmuştur. Araştırma sonucunda, anne ve baba tutumlarının duygu ifade etmeyi yordadığı saptanmıştır. In the light of the researches that reveal the Dec between the self-expression of the individual and the psychological well-being of parent-child relations; knowing the relationship between parental attitudes and emotion expression will help determine which parental attitude will have a more positive impact on their development and psychological well-being for children. For this reason, the aim of the study is to examine the relationship between the perceived maternal and paternal attitudes of university students and their ability to express their feelings. The study was designed on the correlational research model. The sample of the study consists of 506 students, including 276 girls and 230 boys, who are studying for a master's degree in clinical psychology at Istanbul Gelişim University. In the study, Sociodemographic Information and Data Form, Parent Attitude Scale and Emotion Expression Scale were used for data collection purposes. The Sociodemographic Information and Data Form was created by the researcher. The form contains information about gender, age, class, parental status and parental education levels, the number of siblings and the number of children. Perceived parental attitudes of college students and being able to express the feelings for the evaluation of the relationship between the levels of SPSS statistical analysis program were used. According to the results of the research, it was observed that the sibling presence variable did not affect the attitude and emotion expression of parents. It has been determined that the education levels of the parents predict the democratic attitude dimension. In the study, it was found that expressing emotions has an inverse relationship with the dimensions of authoritarian attitude and protective attitude; and it has a positive relationship with the dimension of protective attitude. As a result of the research, it was determined that the attitudes of parents predict the expression of emotions.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3937Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: