Hatay İlinin Gastronomi Turizmi Gelişmişlik Düzeyinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma
Abstract
7500 yıllık tarihi birikimi ile zengin bir mutfak kültürüne sahip Hatay, Türkiye’nin önemli
gastronomi destinasyon merkezlerinden biri olma yolunda ilerlemektedir. Bu çalışma ile
Hatay’ın gastronomi turizmi gelişmişlik düzeyinin belirlenmesi amaçlanmış olup “Gastronomi
Turizmi Gelişmişlik Düzeyi” ölçeği ile oluşturulan anket uygulanmıştır. İlk yapılan istatistiki
analizler ile KMO Barllett değerinin .70’in üstünde, anlamlılık değerinin .05’ten küçük ve sonuçta
ölçeğin faktör analizine uygun olduğu belirlenmiştir. Daha sonra yapılan Doğrulayıcı faktör
analizi (DFA) ile orijinal ölçekten farklı 34 sorudan oluşan dört faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır.
Son olarak katılımcılardan gelen verilere göre ölçek ve alt boyutlarında gruplar arasındaki
farklılıkları ölçülmüştür. Gastronomi kültürü ve nitelikli personel alt boyutunda, gastronomi
kültürü, ürün tanıtımı ve gastronomi turizmi gelişmişlik ölçeğinde ve gastronomi kültürü ve
ürün tanıtımında anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir (p<.05). Sonuç olarak gastronomi
turizmi odaklı, kalkınma stratejilerinin oluşturulması ve gastronomi turizmi gelişmişlik
düzeyinin belirlenmesi ile Hatay turizmi pozitif ivme kazanabilecektir. Hatay, which has a rich culinary culture with a 7,500-year historical background, is on its way to
becoming one of the essential gastronomic destinations in Turkey. This study determined Hatay's
gastronomic tourism development level, and a questionnaire was designed and applied using
the "Gastronomic Tourism Development Level" scale. The first statistical analysis determined that
the KMO Bartlett value was above .70, the significance value was less than .05, and the scale was
suitable for factor analysis. Later, with the Confirmatory Factor Analysis (CFA), a four-factor
structure consisting of 34 questions different from the original scale was reached. Finally,
according to the data from the participants, the differences between the groups on the scale and
their sub-dimensions were measured. It was determined that there is a significant difference in
gastronomy culture and qualified personnel sub-dimension, gastronomy culture, product
promotion, and gastronomy tourism development scale, and gastronomy culture and product
promotion (p<.05). Overall, Hatay tourism will gain positive momentum with the creation of
development strategies focused on gastronomy tourism and the determination of the level of
gastronomy tourism development.
Volume
6Issue
4Collections
The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Gastronomi Turizminin Gelişiminde Gastronomi Festivalleri ve Türkiye’deki Mevcut Durum
Erciyas, Nisa; Yılmaz, İlkay (İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021)Etkinlik turizmi kapsamında değerlendirilen gastronomi festivalleri, son dönemlerde gastronomi turizminin gelişiminde daha fazla incelenen bir alan haline gelmiştir. Özellikle turistik faaliyetlerin çeşitlendiği günümüzde, ... -
Investigation of the Effect of Spice on Gastronomy History and Culture
Doğan, Murat; Özdemir, Kadir (SAM A.Ş. Yayıncılık, 2022)The study aimed to determine the effect of spice on the history and culture of gastronomy. Qualitative research methods were used in the study, and a literature review was used to reveal the conceptual framework. ... -
İstanbul ili gastronomi turizmi gelişmişlik düzeyi: Arap turistler üzerinde bir araştırma
Alzuhairi, Samara (İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023)Müstesna bir güzellikte olan İstanbul, geçmiş yıllar boyunca her zaman insanlar tarafından rağbet edilen bir kent olmuştur. İki imparatorluğun başkentliğini yapmış olan bu şehir, Bizans ve Osmanlı İmparatorluğu dönemlerinde ...