Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÖzen Karataştan, Selda
dc.date.accessioned2023-01-26T16:08:39Z
dc.date.available2023-01-26T16:08:39Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/3791
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ YASİN GENÇ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractErgenlik süreci, bireyin yetişkinliğe adım attığı geçişin çalkantılı bir dönemidir. Bu dönemde fiziksel ve ruhsal anlamda çeşitli değişimler olmaktadır. Bu araştırmada sahne sanatlarıyla uğraşan ve uğraşmayan ergenlerin algılanan stres, benlik saygısı ve mutluluk düzeyleri incelenmiştir. Çalışma, İstanbul Avcılar İlçesinde bulunan Kemal Atay Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Avcılar Firüzköy Çok Programlı Anadolu Lisesi ve Avcılar Halk Eğitimi Merkezinde eğitimleri devam eden liseli ergenlerle yapılmıştır. Araştırmaya sahne sanatlarıyla uğraşan 176 öğrenci ile sahne sanatlarıyla uğraşmayan 176 öğrenci katılmıştır. Katılımcılar 18 yaş altı olduğu için veli onam formu doldurulmuştur. Çalışmamızda anket yöntemine dayanan ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Demografik özellikler için kişisel bilgi formu, algılan stresi ölçmek amacıyla Algılanan Stres Ölçeği, Benlik Saygısını ölçmek için Rosenberg Benlik saygısı Ölçeği, mutluluk düzeylerini ölçmek için Oxford Mutluluk Ölçeği kullanılmıştır. Analizler için internet ortamında toplanan veriler SPSS 25 programına aktarılmış ve analizleri yapılmıştır. Analizlerde basıklık çarpıklık değerleri esas alınarak verilerin normal dağılımına bakılmıştır. Pearson Korelasyon analizi kullanılarak Algılanan Stres Ölçeği, Oxford Mutluluk Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğinin birbirleriyle ilişkisine; Bağımsız Örneklemler T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılarak Algılanan Stres Ölçeği, Oxford Mutluluk Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğinindemografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Sanatsal etkinlikle uğraşan katılımcıların %53.4'ü kadın, %46.6'sı erkek, sanatsal etkinlikle uğraşmayan katılımcıların %48.3'ü kadın, %51.7'si erkektir. Araştırma sonuçlarına göre sahne sanatlarıyla uğraşan ergenlerin sahne sanatlarıyla uğraşmayan ergenlerle kıyaslandığında algılanan stres, benlik saygısı ve mutluluk düzeylerinde anlamlı farklılıklar bulunduğu görülmüştür. Böylece sahne sanatlarının ergenlerin psikolojik iyi oluşlarına katkıda bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sahne sanatlarıyla uğraşan ve uğraşmayan ergenlerin demografik özeliklerinde cinsiyete, yaşa, gelir durumuna ve anne-baba eğitimine bakılmış olup bazı demografik özelliklerde anlamlı farklılıklar tespit edilmiş bazılarında ise anlamlı farklılıklar tespit edilememiştir.en_US
dc.description.abstractAdolescence is a turbulent transitional stage in which the individual moves from childhood towards adulthood. Many physical and psychological changes occur in this period. This study examines the perceived stress, self-esteem and happiness levels of performing arts-involved and uninvolved adolescents. The high school adolescents from Kemal Atay Vocational and Technical Anatolian High School, Avcılar Firuzköy Multi-Program Anatolian High School and Avcılar Public Education Center in Istanbul Avcılar District participated in this study, including 176 performing arts-involved and 176 performing arts-uninvolved students. The participants are requested to have parent permission form filled out since they are under the age of 18. Survey method based correlational research model is used in the study. Personal Information Form, Perceived Stress Scale, Rosenberg's Self-Esteem Scale and Oxford Happiness Questionnaire are used to measure demographic characteristics, perceived stress, self-Esteem and happiness levels respectively. The data collected through internet are transferred to the SPSS 25 program and analyzed. The analysis examines the normal distribution of the data based on the kurtosis and skewness values. Pearson Correlation Analysis is used to examine the relationship between Perceived Stress Scale, Oxford Happiness Questionnaire and Rosenberg's Self-Esteem Scale. In addition, Independent Samples T-Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) are used to determine whether the Perceived Stress Scale, Oxford Happiness Questionnaire and Rosenberg's Self-Esteem Scale differed significantly according to demographic variables. 53.4% and 46.6% of the participants involved in artistic activities are female and male respectively, while 48.3% and 51.7% of the participants who are not involved in artistic activities are female and male respectively. The results of the study shows that there are significant differences in perceived stress, self-esteem and happiness levels of adolescents involved in performing arts compared to those who are not involved in performing arts. In conclusion, it was found that performing arts contribute to the psychological well-being of adolescents. In addition, the study on gender, age, income status and parental education in terms of demographic characteristics of the performing arts-involved and uninvolved adolescents shows that there are significant differences in some demographic characteristics, while in others, there are no significant differences.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectSahne Sanatlarıen_US
dc.subjectErgenen_US
dc.subjectAlgılanan Stresen_US
dc.subjectBenlik Saygısıen_US
dc.subjectMutluluk Düzeyien_US
dc.subjectPerforming Artsen_US
dc.subjectAdolescenten_US
dc.subjectPerceived Stressen_US
dc.subjectSelf-Esteemen_US
dc.subjectHappiness Levelen_US
dc.titleSahne sanatlarıyla uğraşan ve uğraşmayan ergenlerin algılanan stres, benlik saygısı ve mutluluk düzeylerinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeAn investigation of perceived stress, self-esteem and happiness levels of adolescents dealing with and not performing performing artsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess