Üniversite öğrencilerinin akademik güdülenme düzeyleri ile kariyer kararları arasındaki ilişki
Abstract
Bu çalışmanın amacı spor bilimleri fakülteleri ile beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin akademik güdülenmelerine yönelik algıları ile kariyer kararı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir. Diğer bir amacı ise üniversite, cinsiyet, yaş, akademik not ortalaması, kariyer yapma isteği, spor yapma durumu, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre akademik güdülenme ve kariyer kararı düzeyi arasındaki farklılığın incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda araştırma yöntemi, ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modelinde tasarlandı. Araştırmanın evreni, İstanbul İli Devlet ve Vakıf Üniversiteleri, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ve Spor Bilimleri fakültesi öğrencileri, örneklemi ise 960 gönüllü öğrenci oluşturdu. Katılımcılara kişisel bilgi formu, akademik güdülenme ve kariyer kararı ölçeklerini uygulandı. Elde edilen veriler SPSS 25 paket programına aktarılarak, istatistiksel analiz olarak Mann Whitney U, Kruskal Walls H analizleri, ölçekler arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak için Korelasyon ve Regresyon analizleri uygulandı. Sonuç olarak; öğrencilerin cinsiyet ve akademik kariyer yapma durumlarına göre akademik güdülenme düzeylerinde farklılık olduğu, yaş, sınıf, sporculuk düzeyi, bölüm ve akademik not ortalaması değişkenine göre akademik güdülenme düzeyinde farklılık olmadığı tespit edildi. Katılımcıların yaşlarına göre kariyer kararı çevresel etkenler alt boyutunda, sporculuk düzeylerine göre kariyer kararı genel skorunda, akademik kariyer yapma durumlarına göre kariyer kararı; bilinçli kariyer boyutu ve bilinçsiz kariyer boyutunda istatistiksel açıdan anlamlı farklılık olduğu, cinsiyet, sınıf, bölüm, akademik not ortalaması değişkenlerine göre kariyer kararında farklılık olmadığı tespit edildi. Akademik güdülenme ile kariyer kararı ölçeği bilinçli kariyer boyutu arasında yüksek düzeyde pozitif yönde, akademik güdülenme ile kariyer kararı genel skoru arasında orta düzeyde pozitif yönde bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir. The aim of this study is to evaluate the realitonship between the perceptions of academic motivation and career decision of students studying at faculties of sports sciences, phsical education and sports colleges. Another aim is to examine the difference between academic motivation and career decision level according to university, gender, age, academic grade point average, desire to pursue a career, sports status, department and class variables. In line with the purpose of the study the research method was designed in correlational survey and causal comparison model. The population of the research is the students of Istanbul State and Foundation Universities, Physical Education and Sports College and Sports Sciences Faculty; the sample consists of 960 volunteer students. The participants fulfilled personal information form, academic motivation and career decision scales. The data obtained were transferred to the SPSS 25 package program, Mann Whitney U and Kruskal Walls H analyzes were used for statistical analysis, correlation and regression analyzes were applied to reveal the relationships between the scales. As a result it was determined that there was a difference in the academic motivation levels of the students according to their gender and academic careers status, and there was no difference in the level of academic motivation according to the age, class, level of sportsmanship, department and academic grade point average. According to the age of the participants, career decision in the sub-dimension of environmental factors, in the general score of career decision according to their athletic level, in the career decision according to their academic career; it was determined that there was a statistically significant difference in the conscious career dimension and the unconscious career dimension, and there was no difference in career decision according to gender, class, department, academic GPA variables. It has been determined that there is a high level of positive relationship between academic motivation and the conscious career dimensions of the career decision scale, and a moderately positive relationship between academic motivation and the general career decision score.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: