Üniversite öğrencilerinde sosyal anksiyete bozukluğu ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişki
Abstract
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde sosyal anksiyete bozukluğu ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Aynı zamanda araştırmanın bağımlı değişkenleri ile sosyo demografik değişkenler arasındaki ilişkinin ortaya konulması da amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tipte olup ilgili verilen toplanmasında anket yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma verileri 150'si kadın, 150'si erkek toplamda 300 üniversite öğrencisinden elde edilmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen 'Sosyo Demografik Bilgi Formu' kullanılırken, katılımcıların sosyal anksiyete düzeylerinin tespiti için 'Libowitz Sosyal Kaygı Ölçeği' ve katılımcıların psikolojik belirti durumlarının tespit edilmesi için de 'SCL-90-R (Psikolojik Belirti Tarama) Testi' kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ve çözümlenmesinde sosyal bilimler için istatistik programından yararlanılmıştır (SPSS). Araştırmada yer alan ölçeklerin güvenilir sonuçlar verip vermediğini belirlemede iç tutarlılık analizinden yararlanılırken, ölçeklerin normal dağılıma sahip olup olmadığını belirlemede ise çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmiştir. Araştırma değişkenlerinin birbirlerini yordama düzeylerini belirlemede ise korelasyon ve regresyon çözümleme bulgularından yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular göre sosyal anksiyete bozukluğu ile SCL-90 genel ve alt boyutları arasında (somatizasyon, obsesif kompulsif belirti, depresyon, anksiyete, öfke vb.) düşük, orta ve yüksek güçte doğrusal ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak üniversite öğrencisi katılımcılarda sosyal anksiyete bozukluğu yükseldikçe SCL-90 genel ve alt boyutları puanlarının da yükseldiği bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinde sosyal anksiyete bozukluğu ve psikolojik belirtiler kavramları ile ilgili olarak genel bilinçlendirme adı altında farkındalık eğitimlerinin verilmesi önerilmektedir. The aim of this study is to examine the relationship between social anxiety disorder and psychological symptoms in university students. At the same time, it is aimed to reveal the relationship between the dependent variables of the research and the socio-demographic variables. The research is of relational type and the survey method was used to collect the relevant data. Research data were obtained from a total of 300 university students, 150 women and 150 men. While the "Socio-Demographic Information Form" developed by the researcher was used to collect the data, the "Libowitz Social Anxiety Scale" was used to determine the social anxiety levels of the participants and the "SCL-90-R (Psychological Symptom Screening) Test" was used to determine the psychological symptom status of the participants. Statistics program for social sciences was used in the analysis and analysis of the obtained data (SPSS). While internal consistency analysis was used to determine whether the scales in the study gave reliable results, skewness and kurtosis values were examined to determine whether the scales had a normal distribution. Correlation and regression analysis findings were used to determine the predictive levels of research variables. According to the findings of the study, a low, medium and high strength linear relationship was found between social anxiety disorder and SCL-90 general and sub-dimensions (somatization, obsessive-compulsive symptoms, depression, anxiety, anger, etc.). As a result, it was found that SCL-90 general and sub-dimension scores increased as social anxiety disorder increased in university student participants. It is recommended to give awareness training under the name of general awareness about the concepts of social anxiety disorder and psychological symptoms in university students.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: