Mutfak çalışanı kadınlara yönelik ön yargılar ve cinsiyet ayrımcılığı
Özet
Kadınlar yaşam boyunca hayatlarının birçok döneminde cinsiyet ayrımcılığına
maruz bırakılmışlardır. İş hayatındaki varlıklarının az olduğu yıllarda sosyal yaşantı
içerisinde geri planda konumlandırılmış olan kadınlar, iş hayatına giriş yaptıklarında
burada da çeşitli engellerle karşılaşmışlardır. Kadın ve erkek eşitsizliğinin en çok
kendini gösterdiği iş yaşamı, gerek ücret gerekse terfi alımında oldukça sık
görülmektedir. Eski yıllardan itibaren bulundukları her konum için çok daha fazla
çalışmak zorunda bırakılan kadınlar, iş hayatlarında da istedikleri veya hak ettikleri
yerlere ulaşabilmek için erkeklere göre daha çok çaba göstermek durumunda kalmıştır.
Son yıllarda iş hayatında kadın çalışan sayısının artmasının yanında kadınlara
uygulanılan psikolojik baskılar nedeniyle birçok sektörde kadın ve erkek çalışan sayısı
birbirlerinden oldukça farklı şekilde dağılmaktadır. Mesleklere yüklenen cinsiyetçi
tavır sonucunda birçok iş kadın veya erkek işi olarak tanımlanmış, bu da sektörler
arasında cinsiyet açısından çalışan dağılımının eşit olmamasına neden olmuştur.
Özellikle turizm sektöründe kadın istihdamının çok olduğu belirtilirken, mutfak
departmanındaki çalışan kadın ve erkeklerin niceliksel olarak eşitsizliği dikkat
çekicidir. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı mutfak çalışanı kadınlara yönelik ön
yargılar ve cinsiyet ayrımcılığına maruz kaldıkları konuları belirlemek ve elde edilen
sonuçlardan hareketle kadınların cinsiyet ayrımcılığına maruz kaldıkları bu sorunların
ortadan kaldırılmasına yönelik çözüm önerilerinde bulunmaktır.
Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Anket
formunun hazırlanmasında Çelik ve Şahingöz (2018), Aşkın ve Aşkın (2018), Tekin
ve Gençer (2016), tarafından yapılmış olan çalışmalar ve geliştirilmiş ölçeklerden
yararlanılmıştır. Bu sayede Türkiye’deki mutfak çalışanı kadınlara yönelik ön yargılar
ve cinsiyet ayrımcılığı ile ilgili bir durum saptaması yapılmıştır. Çalışma kapsamına
belirlenmiş olan örneklem üzerinden Türkiye’de yaşayan ve yiyecek içecek
işletmelerinde farklı pozisyonlarda çalışan kadınlar alınmıştır. Women have been subjected to gender discrimination many times in their lives.
In the years when their presence in business life was low, women were positioned in
the background in social life. When they entered business life, they faced various
obstacles here as well. In business life, where the inequality between men and women
manifests itself the most, this inequality is observed quite often both in the purchase
of wages and promotions. Women, who have been forced to work much harder for
every position they have been in since the beginning of humanity, had to exert more
effort than men in order to reach the places they want or deserve in their business life.
In addition to the increase in the number of female employees in business
life in recent years, the number of female and male employees in many sectors is
distributed quite differently from each other due to the psychological pressures applied
to women. As a result of the sexist attitude imposed on professions, many jobs were
defined as male or female jobs, which led to an unequal distribution of employees
between sectors. In particular, it is noted that there is much more female employment
in the tourism sector, while the quantitative inequality of working women and men in
the culinary sector is noteworthy. Therefore, the aim of this study is to identify the
issues in which women are subjected to prejudices and sex discrimination and to
propose solutions to eliminate the problems in which women are subjected to sex
discrimination based on the results obtained.
In the study, the survey technique was used from quantitative research
methods. In the preparation of the questionnaire, studies and improved scales were
used by Celik and Şahingöz (2018), Love and Love (2018), Tekin and Gençer (2016).
In this way, a situation has been determined regarding the prejudices and gender
discrimination against women employees in the culinary sector in Turkey. Women
living in Turkey and working in different positions in food and beverage enterprises
were taken through the sample determined within the scope of the study.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3692Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: