Havacılık Sektöründe Y Kuşağının Satın Alma Tercihinde Marka Algısı Üzerine Bir Araştırma
Abstract
Havayolu taşımacılığının günümüzde giderek önemli hale gelmesiyle beraber pazardaki payı büyük ölçüde
artmıştır. Havayolu şirketleri yolcularını elde tutabilmek ve yeni yolcuları da çekebilmek için birtakım farklılıklar
yaparak tercih sebebi olmalıdır. Ayrıca günümüzde havayolu taşımacılığını kullanan kesimin büyük bölümünü
oluşturan Y kuşağının araştırılması önem kazanmaktadır. Araştırmanın önemi de marka algısının satın alma
doğrultusunda fark yarattığının açıklanmasıdır. Çalışmanın amacı, Türkiye’deki havayolu işletmelerinin yarattığı
marka algılarının Y kuşağının satın alma tercihini ölçmektir. Rekabetin yoğun olarak yaşandığı havacılık
sektöründe işletmeler farklı olabilmek adına birtakım yenilikler arayışına girmektedirler. Bunun içinde
dinamizmin hâkim olduğu pazarlama stratejileri geliştirmelidirler. Literatürde yer alan marka algısı, memnuniyet
ve benimseme ölçeklerinden faydalanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki havayolu taşımacılığını
kullanan Y kuşağı yolcular oluşturmaktadır. Havayolu taşımacılığını kullanan Y kuşağı yolcuların tamamına anket
değerlendirmesi yapılması mümkün olmadığından maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak daha önce
en az bir kez Türkiye’de havayolu taşımacılığını kullanan Y kuşağına ait kişiler araştırmanın örneklemini
oluşturmaktadır. Bu kapsamda araştırmada 368 kişilik bir örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın konusu
Türkiye’de hizmet veren havayolu işletmeleriyle sınırlandırılmış olup, araştırma havayolu taşımacılığı kullanan Y
kuşağı yolcular üzerinde yapılmıştır. Araştırma yapılırken anket uygulaması ve literatür taraması yeterli
görülmüştür. Araştırmanın literatür taraması bölümü oluşturulurken, rapor, makale, kitap ve web siteleri
kaynaklarından faydalanılmıştır With the increasing importance of air transport today, its share in the market has increased to a great extent.
Airline companies should be the reason for preference by making some differences in order to retain their
passengers and attract new passengers. In addition, it is important to investigate the Y generation, which makes
up the majority of the segment that uses air transport today. The importance of the research is to explain that
brand perception makes a difference in the direction of purchasing. The aim of the study is to measure the
purchasing preference of the Y generation of the brand perceptions created by the airline companies in Turkey. In
the aviation sector, where competition is intense, businesses are looking for some innovations in order to be
different. In this, they should develop marketing strategies dominated by dynamism. Brand perception, satisfaction
and adoption scales in the literature were used. The population of the research consists of Y generation passengers
using air transport in Turkey. Since it is not possible to evaluate all Y generation passengers using air transport,
the sample of the research is Y generation people who have used air transport in Turkey at least once, using the
maximum diversity sampling method. In this context, a sample of 368 people was used in the study. The subject ofthe research was limited to the airline companies serving in Turkey, and the research was carried out on Y
generation passengers using air transport. While conducting the research, the application of the questionnaire
and the literature review were deemed sufficient. While creating the literature review section of the research,
reports, articles, books and web sites were used.
Collections
The following license files are associated with this item: