Ambalaj Üzerindeki Sayısal ve Duyusal Bilgi Tercihlerine Göre Makine Öğrenmesi Yaklaşımı ile Tüketicilerin Sınıflandırılması
Abstract
Günümüzde tüketicilerin satın alma alternatiflerinin artması ile birlikte firmaların
tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen faktörleri incelemesi ve nelere dikkat
ettiğini iyi tespit etmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin satın alma
davranışlarını etkileyen pek çok bütünleşik faktörlerden sayısal ve duyusal verilerden
tüketiciler tarafından hangisinin tercih edildiğini tespit etmek ve tüketicilerin satın alma
davranışlarında ambalaj üzerinde en çok hangi bilgileri dikkate aldığını tespit etmektir.
Çalışmada tüketiciler tercih ettikleri bilgi türüne göre makine öğrenmesi yöntemi
kullanılarak modellenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın verileri anket tekniği kullanılarak
toplanmıştır. Örneklem seçimi uygunluk örneklemesi yöntemi kullanılarak yapılmıştır.
Çalışmada 18 adet makine öğrenmesine dayalı yöntem kullanılarak tüketiciler
sınıflandırılmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre tüketicilerin sayısal ve duyusal
bilgi tercihlerine göre iki grupta sınıflandırılabileceği ve makine öğrenmesi
algoritmalarından Linear Support Vector Machine (LSVM) yönteminin bu sınıflandırmayı
yapan en iyi algoritma olduğu sonucuna varılmıştır. Tüketici sınıflandırmasında büyük
veri analizi yöntemlerinin pazarlama alanında kullanılması çalışmanın yazına katkısıdır.
Uygulamada ambalaj tasarımcılarının hedef kitlelerinin bilgi ihtiyacı türünün
belirlenmesi, ambalaj üzerinde yer alacak bilgilerin tasarlanmasında kullanılabilir The increase in purchasing alternatives forces companies to focus on the factors
affecting consumer buying behavior and to determine what they are paying attention to. This study aims to research consumers’ numerical and sensory information preferences
and to determine what information the consumers take most on the packaging. In this
study, data obtained from the participants’ have been studied with machine learning
methods according to the information type they prefer. The data of the study were
collected using a questionnaire form. Sample selection was done by using a convenience
sampling method. In this study, consumers are classified with 18 big data-based machine
learning methods. According to the results, the Linear Support Vector Machine (LSVM)
method supports the best result. The use of big data analysis methods in marketing is the
contribution of this study to the current literature. In practice, determining the type of
information needs of the target consumers helps package designers in designing the
information to be included in the packaging
Volume
8Issue
2The following license files are associated with this item: