Aile İşletmelerinde Rekabet Stratejilerinin Finansal Performansa Etkisi
Abstract
Günümüz şartlarında işletmeler rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmek ve kâr elde edebilmek amacıyla birtakım rekabet stratejileri uygulamaktadırlar. Aile işletmeleri ise gerek yönetsel gerekse de finansal anlamda kurumsal işletmeler ile rekabet etme noktasında birtakım sorunlar
yaşamaktadırlar. Bu çalışma aile işletmelerinin varlıklarını sürdürmek
amacıyla uyguladıkları rekabet stratejilerinin onların finansal performansını nasıl etkilediğini görmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda
İstanbul Sanayi Odası (İSO)’nun İlk 500 ve ikinci 500 aile işletmeleri örneklem olarak ele alınmıştır. Verilerin elde edilmesinde anket yöntemi uygulanmış ve anketler 15.09.2021-15.12.2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Ankete dönüş yapan 262 işletmeden alınan veriler analize tabi tutulmuştur. Boyutların belirlenmesi amacıyla faktör analizi ve ilişkilerin belirlenmesi amacıyla da regresyon analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda ise maliyet liderliği ve farklılaştırma stratejilerinin her ikisinin de finansal performansı pozitif yönlü etkilediği, bununla birlikte maliyet liderliği
stratejilerinin finansal performansı, farklılaştırma stratejilerinden daha fazla etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır. In today's conditions, businesses apply a number of competitive strategies
in order to survive and profit in a competitive environment. Family businesses, on the other hand, have more problems in competing with corporate businesses in both managerial and financial terms. This study was conducted to see how the competitive strategies implemented by family businesses in order to maintain their existence affect their financial performance. For this purpose, the first 500 and the second 500 family businesses of
the Istanbul Chamber of Industry (ICI) were taken as samples. The survey
method was used to obtain the data and the surveys were carried out
between 15.09.2021 and 15.12.2021. The data obtained from 262 firms
that returned to the survey were analyzed. Factor analysis was used to determine dimensions and regression analysis was used to determine relationships. As a result of the analyzes applied, it was found that both cost leadership and differentiation strategies affected financial performance positively, however, cost leadership strategies affected financial performance
more than differentiation strategies.
Collections
The following license files are associated with this item: