Akılcı duygusal davranışçı yaklaşım temelli iletişim becerileri programının yetişkinlerin iletişim becerileri ve bilişsel esneklik düzeylerine etkisi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, “Akılcı Duygusal Davranışçı Yaklaşım Temelli İletişim
Becerileri Programı’nın Yetişkinlerin İletişim Becerileri ve Bilişsel Esneklik
Düzeylerine Etkisi”ni incelemektir.
Araştırmanın katılımcıları olan deney ve kontrol grubunun üyeleri, uluslararası
bir otel zincirinin Türkiye’de faaliyet gösteren otellerindeki 750 çalışanından, en az 1
yılını doldurmuş, 18-65 yaş arasında ve çeşitli pozisyonlarda görev yapan, duyuruyla
iletilen çağrıya gönüllü olarak katılmak isteyen kişiler arasından belirlenmiştir.
Araştırmanın deney ve kontrol grubuna yansız atama yoluyla 13’er üye seçilmiştir.
Araştırma sürecinde içinde bulunulan pandemi koşulları nedeniyle hem deney ve
hem de kontrol grubundan ikişer üye son test ve izleme testine katılamamıştır. Bu
nedenle araştırmanın bulguları, deney grubunda 5 kadın, 6 erkek ve kontrol grubunda
6 kadın, 5 erkek üyeden oluşan 11’er katılımcının verilerine dayanmaktadır.
Araştırmada; ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın verileri, deney ve kontrol gruplarına ön test, son test ve izleme testi
kapsamında uygulanan İletişim Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu (İBÖ-YF) ile
Bilişsel Esneklik Envanteri (BEE) ve Kişisel Bilgi Formu’ndan elde edilen
bulgularla değerlendirilmiştir.
Araştırma kapsamında deney grubundaki bireylere araştırmacı tarafından
geliştirilen, 90’ar dakika ve 12 oturumdan oluşan 6 haftalık Akılcı Duygusal
Davranışçı Yaklaşım Temelli İletişim Becerileri Eğitim Programı (ADDY-İBEP)
uygulanmıştır. Deney grubundaki bireylerin eğitim programını değerlendirdikleri bir
grup görüşmesi yapılmıştır. Kontrol grubuna herhangi bir uygulama
gerçekleştirilmemiştir. İzleme ölçümleri, son testin uygulanmasından dört hafta sonra
yapılmıştır. Araştırma verileri SPSS 24.0 ortamında analiz edilmiştir. Araştırmada
hata payı .05 olarak belirlenmiştir. Araştırmada gruplar arasındaki farklılıklar MannWhitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir.
Sonuç olarak, ADDY-İBEP’in, deney grubu üyelerinin bilişsel esneklik
düzeyleri ve iletişim becerilerini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttırdığı
ii
saptanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular alan yazın doğrultusunda
tartışılmış; bireylere, araştırmacılara ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to examine the “The Effect of Rational Emotional
Behavioral Approach Based Communication Skills Program on Adults
Communication Skills and Cognitive Flexibility Levels”.
The members of the experimental and control group, who are the participants
of the research, were selected from 750 employees of an international hotels chain
operating in Turkey, who completed at least 1 year, between the ages of 18-65 and
working in various positions. These individuals were placed in the experimental and
control groups as 13 members randomly for unbiased assignment. However, due to
the current pandemic conditions, two members from both the experiment and control
groups could not participate in the post-test and follow-up test. Therefore, the
findings of the research are based on the data of 11 participants, each consisting of 5
female and 6 male members in the experimental group and 6 female and 5 male
members in the control group.
Experimental model with pre-test and post-test control groups was used in the
research. The data of the study were evaluated with the findings obtained from the
Communication Skills Scale-Adult Form (CSS-AF), Cognitive Flexibility Inventory
(CFI) and Personal Information Form, which were applied to the experimental and
control groups within the scope of the pre-test, post-test and follow-up test.
A 6-week “Rational Emotional Behavioral Approach Based Communication
Skills Training Program” (REBA-CSTP) developed by the researcher, consisting of
12, 90 minute sessions, was applied to the individuals of the experimental group
during the research. A group interview was conducted in which the individuals in the
experimental group evaluated the training program. No interview was done with the
control group. Follow-up measurements were performed four weeks after
administration of the post-test. Research data were analyzed in SPSS 24.0. The
margin of error in the study was determined as .05. In the study, the differences
between the groups were tested with the Mann-Whitney U Test and Wilcoxon
Signed-Rank Test. As a result, it was determined that the Rational Emotional
iv
Behavioral Approach-Based Communication Skills Training Program statistically
significantly increased the cognitive flexibility levels and communication skills of
the experimental group members.
The findings obtained as a result of the research were discussed in line with the
literature, and suggestions were made to individuals, researchers and practitioners.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: