The effect of service quality on student satisfaction in higher education service (Comparing between public universities and private universities in Turkey)
Abstract
The purpose of this paper is to evaluating and analyze the strategies and
influence of Perceived service quality, perceived value, Image on foreign student
satisfaction, and how to increase it and determine the consequences of foreign student
satisfaction in private universities and public universities, The effect of the private
Universities strategy plays an important role in the satisfaction of the foreign students
and there is a strong relationship between satisfaction and behavioral consequences
that Private Universities should consider about it ,The objectives of this research are
evaluating the Universities Strategies and Showing the impact of service quality on the
students’ satisfaction, and Discuss the impact of universities image on the students’
loyalty and satisfaction, In this research, university image, service quality, perceived
value, student satisfaction, and student loyalty concepts are examined. In practice, the
survey method was used. Area of research is composed of students of Gelisim
university (private university) and Istanbul university (Public university) which
composed a sample group of 205 surveys, The hypotheses test results show that, There
is no positive significant effect of service quality on student satisfaction in higher
educational institutions, There is a positive significant effect of university image on
student satisfaction in higher educational institutions ,There is a positive significant
effect of the perceived value on student satisfaction in higher educational institutions
, There is a positive significant effect of student satisfaction on student loyalty in
higher educational institutions, Also I found that Private university students affected
by the Service Quality, University Image, Perceived Value, Customer Satisfaction and
Customer loyalty more than Public university students. Bu çalışmanın amacı, özel ve devlet üniversitelerinde Algılanan hizmet kalitesi,
algılanan değer, İmajın yabancı öğrenci memnuniyeti üzerindeki stratejilerini ve
etkisini ve nasıl artırılabileceğini değerlendirmek, analiz etmek ve yabancı öğrenci
memnuniyetinin sonuçlarını belirlemektir. Özel Üniversiteler stratejisinin etkisi
yabancı öğrencilerin memnuniyetinde önemli bir rol oynar ve memnuniyet ile Özel
Üniversitelerin dikkate alması gereken davranışsal sonuçlar arasında güçlü bir ilişki
vardır. Bu araştırmanın amaçları Üniversitelerin Stratejilerini değerlendirmek, hizmet
kalitesinin öğrenci memnuniyeti üzerindeki etkisini göstermek ve üniversite imajının
öğrencilerin bağlılığı ve memnuniyeti üzerindeki etkisini tartışmaktır. Bu araştırmada
üniversite imajı, hizmet kalitesi, algılanan değer, öğrenci memnuniyeti ve öğrenci
bağlılığı kavramları incelenmiştir. Uygulamada anket yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma alanı Gelişim Üniversitesi (özel üniversite) ve İstanbul Üniversitesi (Devlet
üniversitesi) öğrencilerinden oluşmakta olup, 205 anketten oluşan bir örneklem
grubunu oluşturmaktadır. Hipotez testi sonuçları, yükseköğretim kurumlarında hizmet
kalitesinin öğrenci memnuniyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisinin olmadığını
göstermektedir. Yükseköğretim kurumlarında üniversite imajının öğrenci
memnuniyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisi vardır. Yüksek öğretim
kurumlarında algılanan değerin öğrenci memnuniyeti üzerinde olumlu yönde anlamlı
bir etkisi vardır. Yükseköğretim kurumlarında öğrenci memnuniyetinin öğrenci
bağlılığı üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi vardır. Ayrıca Özel üniversite
öğrencilerinin Devlet üniversite öğrencilerine göre Hizmet Kalitesi, Üniversite İmajı,
Algılanan Değer, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri bağlılığından daha fazla
etkilendiklerini tespit ettik.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: