25-65 yaş arası erkek ve kadın öğretmenlerin işitme kayıpları, işitme sağlığına verdikleri önem ve tükenmişlik düzeyleri
Özet
Yetişkin bireylerde işitme düzeyini gösteren ölçek ile bireyin yaşadığı çevrede
duyduğu sesleri işitme, işittiğini anlama ve yer tespitinde ne kadar iyi olduğunu
belirlemek amaçlanmaktadır. İşitme sağlığında meydana gelen bir problem
istenmeyen sorunlara yol açmakta eğitimcinin ilerleyen yaşlarında zorlu süreçlere
girmesine neden olmaktadır. İşitme kaybında kişinin dikkatinde azalma, sözlü
iletişimde zorlanma, hafızada zayıflama, iş veriminde düşme, psikolojik sorunlar ve
sosyal hayattan uzaklaşma görülmektedir. Duygu değişimlerini gösteren ölçek kısa
zamanda duyguları gözlemlemek amacıyla geliştirilmiştir. Bireyler sosyal
yaşantısında psikolojik sorunlarla başa çıkabilmek için çevresindeki insanların
yardımları doğrultusunda bazı girişimlerde bulunup başarılı veya başarısız
olabilmektedir.
Meslek hayatlarında yaşadıkları problemlerin duygularına ne sıklıkla
yansıdıklarını belirtmeleri amacıyla Tükenmişlik Ölçeği'nin kısaltılmış formu ile
tükenme durumlarını değerlendirme imkânı bulmaktadır. Tükenmişlik ile insanların
bir arada yaşadığı toplumda çevresine karşı beslediği tüm olumlu duygu ve
düşünceler zaman içerisinde azalmaya başlamaktadır. Bu tükenmişlik bedensel
olabileceği gibi duygusal da olabilmektedir. Duygusal açıdan yaşanan tükenmişlik,
karşılıklı ilişkilerde ilginin kaybolması, duygularda azalma bununla beraber sosyal
yaşantıdan uzaklaşmaya neden olmaktadır. Tükenmişlik durumu olduğu düşünülen
kişilerin topluma kazandırılması ve tükenmişliklerin tespitini yapmak amacıyla
tükenmişlik düzeylerini ölçen materyaller geliştirilmiştir.
Bu çalışma; 25-65 yaş arası öğretmenlerin işitme kayıplarının tespitini yapmak,
işitme sağlığına verdikleri önemi belirtmek ve tükenmişlik düzeylerini saptamak
amaçlı yapılmıştır. Öğretmenlere KUİK Ölçeği, Duygudurum Profili Ölçeği,
Tükenmişlik Ölçeği'nin kısaltılmış formu ve kısaltılmış versiyonu uygulanmış olup
meslek hayatlarında yaşadıkları duyguların neler olduğunu ve ne sıklıkla
yaşadıklarını, işitme kayıplarının tükenmişlik düzeylerine etkilerini ve normal işiten
kişilerle karşılaştırmasının yapılmasını amaçlayan bir çalışma olmuştur.
Çalışmada 25 katılımcıya erişilmiştir. Katılım sağlayan kadın (n=17) ve erkek
(n=8) öğretmenler 25-44 yaş aralığı ve 45-65 yaş aralığı olarak iki grupta
toplanmıştır.
ii
İşitme düzeyini gösteren ölçeğe bakıldığında normal işitmeli öğretmenlerin
ortalamasının işitme kayıplı öğretmenlerinkinden daha yüksek olduğu görülmektedir.
Duygu değişimlerini gösteren ölçek skorları ile işitme kayıplı bireylerin
ortalamasının, normal işitmeli bireylerin ortalamalarından daha fazla değer aldığı
bulunmuştur. Tükenmişlik Ölçeği'nin kısaltılmış formu skorları gruplar değişkenine
göre incelendiğinde, normal işiten kişilerde tükenmişliğin olmadığı işitme kayıplı
kişilerde ise tükenmişlik durumu olduğu görülmüştür. Öğretmenlere ait Tükenmişlik
Ölçeği'nin kısaltılmış versiyonu skorları ile normal işiten kişilerde bir tükenmişlik
olmadığı işitme kayıplı bireylerde ise tükenmişlik için tehlike sinyalleri verdiği
söylenebilir. Öğretmenlerimize uygulanan ölçekler sonucu işitme düzeyleri, duygu
değişimleri ve tükenmişlik düzeyleri tespit edilmiştir. It is aimed to determine how good a person is at hearing, understanding what
they are hearing, and locating the sounds they hear in the environment they live in
with the scale indicating hearing level in adult individuals. A problem in hearing
health leads to undesirable problems, causing the educator to go through difficult
processes in his later age. In hearing loss, a person's attention decreases, difficulty in
oral communication, memory loss, falling in work efficiency, psychological
problems and distancing from social life are involved. The scale showing emotion
changes has been developed to observe emotions in a short time. In order to cope
with psychological problems in their social life, individuals may make some attempts
and succeed or fail in accordance with the help of the people around them.
In order to indicate how often the problems they experience in their
professional lives are reflected in their feelings, they have the opportunity to evaluate
their exhaustion status with the shortened form of the burnout scale. In a society
where people coexist with burnout, all positive feelings and thoughts about their
environment begin to decrease over time. This burnout can be physical as well as
emotional. Emotional burnout, loss of interest in mutual relationships, decreased
emotions, however, lead to a departure from social life. Materials measuring burnout
levels have been developed in order to bring people who are considered to have
burnout status into society and to determine burnout levels.
In this study, It was made to detect hearing loss of teachers aged 25-65, to
indicate the importance they give to hearing health and to determine the level of
burnout. Teachers, quick couplers scale, profile of mood scale, short form and short
version of the burnout scale in the profession and the emotions in the work
environment, how often do you live, and comparing the effects of burnout levels of
hearing loss study has been aimed at people with normal hearing.
The study reached 25 participants. December 25-44 and december 45-65 were
the two groups of female (n=17) and male (n=8) teachers who participated.
Looking at the scale showing the level of hearing, it seems that the average of
teachers with normal hearing is higher than that of teachers with hearing loss. It was
found that the average of individuals with hearing loss with scale scores indicating
iv
changes in emotion was higher than the average of individuals with normal hearing.
The abbreviated form scores of the burnout scale were examined according to the
group variable, while people with normal hearing did not have burnout, and people
with hearing loss had burnout status. A shortened version of the teacher's burnout
scale can be said to indicate that people with normal hearing do not have burnout,
and people with hearing loss signal danger for burnout. As a result of the scales
applied to our teachers, hearing levels, emotion changes and burnout levels were
determined.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3150Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: