Premenstrüel sendrom sorunu olan 15-49 yaş aralığındaki kadınlarda anksiyete düzeyi, benlik saygısı ve yaşam kalitesinin incelenmesi ve karşılaştırılması
Özet
Çalışma premenstrüel sendroma sahip olan kadınların premenstrüel sendromun
anksiyete, yaşam doyumu ve benlik saygısına etki edip etmediğini incelemek için
yapılmıştır. Araştırma ayrıca 15-49 yaş arasındaki kadınların anksiyete düzeyi, yaşam
doyum düzeyi ve benlik saygılarının çeşitli demografik değişkenler üzerinden de
değerlendirmesini yapmayı hedeflemiştir.
Araştırmanın evrenini, İstanbul ili Çatalca ilçesinde yaşayan kadınlar
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 15-49 yaş arası menopoza girmemiş üç yüz
(300) kadın oluşturmaktadır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, “Premenstrüel
Sendrom Ölçeği”, “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği”, “Beck Anksiyete Ölçeği” ve
“Yaşam Doyum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi SPSS 20 paket
programı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın sonuçlarına göre örneklem grubundaki bağımlı değişkenler olan
benlik saygısı, anksiyete düzeyi ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinde varılan sonuç
anksiyete düzeyi ile yaşam doyumu arasında zayıf düzeyde negatif yönlü olan anlamlı
bir ilişki bulunmuştur. Benlik saygısı ile yaşam doyumu arasında orta düzeyde negatif
yönlü olan anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Benlik saygısı ile anksiyete düzeyi arasında
orta düzeyde pozitif yönlü olan anlamlı bir ilişki bulunmuştur. PMS puanına göre,
Benlik Saygısından aldıkları puanlar arasında bulunan farkın istatistiksel açıdan
anlamlı olduğu görülmektedir. PMS puanı düşük olanların benlik saygısı düzeyleri,
PMS puanı yüksek olanlara göre yüksektir. PMS puanına göre, Anksiyete Düzeyini
ölçen testten aldıkları puanlar arasında bulunan farkın istatistiksel açıdan anlamlı
olduğu görülmektedir. PMS puanı düşük olanların anksiyete düzeyi, PMS puanı
yüksek olanlara göre düşüktür. Yaşam Doyumundan aldıkları puanlar arasında
bulunan farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu görülmektedir. PMS puanı düşük
olanların yaşam doyumu puanı, PMS puanı yüksek olanlara göre yüksek olarak
bulunmuştur. Sonuç bölümünde bulgulara dayalı olarak araştırmacılara, ilgili
kurumlara, eğitimcilere, ailelere yönelik önerilerde bulunulmuştur. This study is conducted to analyse whether premenstrual syndrome affects
anxiety, satisfaction with life, and self-esteem of women who have premenstrüel
syndrome. In addition, this research aims to evaluate level of anxiety, level of
satisfaction with life, and self-esteem based on demographic variables.
This research’s population is comprised by women living in Çatalca County,
Ferhatpaşa District in İstanbul Province and the sample of this research is comprised
randomly selected 300 women who are 15-49 and have not entered the menopause yet.
In this research, Personal Information Form, “Premenstrüel Syndrome Scale”,
“Rosenberg Self-Esteem Scale”, “Beck Anxiety Scale”, and Satisfaction with Life
Scale” are used. Statistical analyses of the data are conducted by using SPSS 20
Package Program.
According to results of this study, in terms of relation among dependent variables
in sample group which are self-esteem, anxiety level, and satisfaction with life, there
is a poor degree, negative and statistically significant relation between anxiety level
and satisfaction with life. A middle degree, negative and statistically significant
relation is found between satisfaction with life and anxiety level. There is a middle
degree, positive and statistically significant relation between self-esteem and anxiety
level. According to PMS score, difference in scores from self-esteem seems
statistically significant. Self-esteem levels of the ones who have low PMS score are
higher than the ones whose PMS score are high. According to PMS score, difference
in scores from Anxiety level is statistically significant. Anxiety level scores of the ones
whose PMS score are low are lower than the ones whose PMS score are high. It seems
that difference in scores from Satisfaction with Life is statistically significant.
Satisfaction with life scores of the ones whose PMS scores are low are higher than the
ones whose PMS scores are high. In conclusion section, there are suggestions for
related institutions, educators, and families based on the findings of the study.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3148Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: