Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı belirtilerinin ve sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Günümüz teknolojisi hayatımıza birçok yenilikler getirmiştir. Bu yenilikler
hayatımızı kolaylaştırmakta ancak beraberinde önemli sorunları da getirmektedir. Bu
problemlerden birisi de sosyal medya bağımlılığıdır. Sosyal medya bağımlılığı
günümüzde özellikle gençler arasında önemli bir ruh sağlığı sorunu olarak karşımıza
çıkmaktadır. Yapılan araştırmalar sosyal medya bağımlılığının gelişmesinde
depresyonun etkili olabileceğini ve sosyal medya bağımlılığının bir sonucu olarak
depresyon belirtilerinin ortaya çıkabileceğini göstermektedir. Bu araştırmada
üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı belirtileri ve sosyal medya
bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla
araştırmaya İstanbul ilindeki üniversitelerde öğrenim gören 200 (kadın N=129, erkek
N=71) öğrenci dahil edilmiştir. Verilerin toplanması için Kişisel Bilgi Formu, Sosyal
Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu ve Beck Depresyon Envanteri
kullanılmıştır. Araştırmamızda elde edilen sonuçlara göre erkek öğrencilerin Sosyal
Medya Bağımlılık Ölçeğinden aldıkları toplam puanlar kadın öğrencilere kıyasla
anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği’nden alınan
toplam puanlar ve sanal faktörler ve sanal iletişim alt boyutlarından alınan puanlar
sosyal medya kullanım süresine göre anlamlı olarak farklılaşmaktadır ve sosyal medya
kullanım süresi 7 saat ve üzeri olan grupta en yüksektir. Üniversite öğrencilerinin
Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeğinden aldıkları toplam puanlar ve ölçeğin sanal
faktörler ve sanal iletişim alt boyutlarından aldıkları puanların yaş, sınıf düzeyi, sosyal
medya kullanım amacı ve sosyal medyaya erişim araçları değişkenlerine göre anlamlı
olarak farklılaşmadığı bulgusuna erişilmiştir. Katılımcıların Sosyal Medya Bağımlılık
Ölçeği toplam puanları ile Beck Depresyon Envanteri puanları arasında istatistiksel
anlamda anlamlı, yüksek düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir
(r=886, p<.05). Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği alt boyutlarından sanal faktörler ve
sanal iletişim puanları ile Beck Depresyon Envanteri puanları arasında anlamlı bir
ilişki belirlenememiştir. Technological developments contribute to modern people’s quality of life;
however, they also cause many difficulties. Among those social media addiction is
attracting attention as a rising problem especially in youth. Research shows that
depression might be effective in the emergence of social media addiction and vice
versa. In this study, it is aimed to investigate social media addiction symptoms, and
the relationship between social media addiction and depression symptoms among
university students. The sample is consisted of 200 university students (females N=129
males N=71) from universities in Istanbul, Turkey. Data was collected using
Demographic Data Form, Social Media Addiction Scale-Adult Version, and Beck
Depression Inventory. According to our results male students scored higher in Social
Media Addiction Scale. Students spending 7 hours and more on social media scored
highest in Social Media Addiction Scale and virtual factors and virtual communication
subscales. There were no statistical differences in Social Media Addiction Scale and
its virtual factors and virtual communication subscale scores according to age, grade,
social media usage purposes, and devices used for social media connection. There was
a positive correlation between Social Media Addiction Scale total scores and Beck
Depression Inventory scores (r=886, p<.05). There was no correlation between virtual
factors and virtual communication subscale scores and Beck Depression Inventory
scores.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: