İstanbul gelişim üniversitesi öğrencileri arasında sosyal medya kullanımının beden algısı ve olası ortoreksiya nervoza ile ilişkisi
Abstract
Birçok tanım ve kavramla birlikte anılan sosyal medya kavramı, bugünkü dünyayı
derinden etkileyen oluşumların başında gelmekte ve bireylerin gündelik
alışkanlıklarından, beğenilerinden, sosyal ilişkilerinden, iş yaşamlarına kadar birçok
konuda etkinlik göstermektedir. Bunun sonucunda daha önce varolmayan birçok yeni
kavram, sorun ve oluşum ortaya çıkmıştır.
Bu çalışma sosyal medya kullanımının beden algısı ve olası ortoreksiya ile olan
ilişkisini incelemeye yönelik yapılmıştır. Araştırmanın evrenini rastegele seçilmiş 148
Gelişim Üniversitesi öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin ‘gönüllü’ katılımlarının
esas alındığı bu çalışmada öğrencilere onam formuyla birlikte bilgilendirme
yapılmıştır. Çalışmaya yönelik ilişkiyi ölçmek için bireylere Orto-11 Ölçeği, Bergen
Sosyal Medya Ölçeği, Sağlık Anksiyetesi Ölçeği, Vücut Algısı Ölçeği ve
etkileşimlerini anlamak için sosyodemografik formda sosyal medyayla ilgili sorular
yöneltilmiştir. Örneklemden elde edilen veriler SPSS 24 programı ile analize
alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; araştırmaya katılan kişilerin yüzde 50 ‘inin
kadın, yüzde 50’inin erkek olduğu, yüzde 71.6’ının 18-22 yaş arasında, yüzde 21.6
‘ının 23- 27 yaş arasında olduğu, yüzde 5.4 ‘ünün 28- 32, yüzde ,7 ‘nin 33-37 yaş
aralığında olduğu ve geriye kalan katılımcıların da 38 yaş ve üstündeki katılımcılar
olduğu saptanmıştır. Ortoreksiya ve sosyal medyanın zayıf bir ilişkisi olduğu, beden
algısının ise ortorektik eğilimleri yordamadağı sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte
cinsiyet faktörünün ON için bir farklılaştırma oluşturmadığı görülmüştür. Bunlara ek
olarak sağlık anksiyetesi ve sosyal medya kullanımı arasında zayıf da olsa bir ilişki
bulunmuştur. The concept of social media, which is mentioned with many definitions and
concepts, is one of the formations that profoundly influences today's world and
operates in many subjects from the daily habits, tastes, social relations and business
lives of individuals. As a result, many new concepts, problems and formations that did
not exist before have emerged.
This study was conducted to examine the relationship of social media use with
body perception and possible orthorexia. The universe of the research consists of 148
randomly selected Gelişim University students. In this study based on the 'voluntary'
participation of the students, information was given to the students along with their
consent form. In order to measure the relationship to the study, the individuals were
asked questions about the Ortho-11 Scale, Bergen Social Media Scale, Health Anxiety
Scale, Body Perception Scale, and social media in sociodemographic form to
understand their interactions. The data obtained from the sample were analyzed with
the SPSS 24 program. According to the results obtained; 50 percent of the respondents
were women, 50 percent were men, 71.6 percent were between the ages of 18-22, 21.6
percent were between 23-27 years old, 5.4 percent were between 28-32, 7 percent were
It was determined that they were between the ages of 33-37 and the remaining
participants were 38 years old and above. It was concluded that orthorexia and social
media have a weak relationship, and body perception predicts orthorexic tendencies.
However, it was observed that the gender factor did not differentiate ON. In addition,
a weak relationship was found between health anxiety and social media use.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: