dc.contributor.author | Zeybek, Ecrin | |
dc.date.accessioned | 2021-12-13T12:34:53Z | |
dc.date.available | 2021-12-13T12:34:53Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/3107 | |
dc.description | Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ ARZU SOMAY
Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ülkemizdeki bireylerde sosyal medya kullanımın,
yalnızlık üzerindeki etkisinin değerlendirilmesidir. Günümüz bireylerinin, önceki
nesillere göre internet ve sosyal medya kullanımının daha fazla olduğu
düşünüldüğünde, yaşanabilecek olumsuz durumların araştırılarak ortaya konması bu
alanda fayda sağlamaktadır. Bilinçsiz kullanım sonucu günümüzde yeni olarak ortaya
çıkmaya başlayan sosyal medya bağımlılığı; bireyin sosyal medya kullanmaya karşı
duyduğu isteği bastıramaması ve engelleyememesi olarak karşımıza çıkmaktadır.
Sosyal medya kullanımı aşırı olan bireyler fiziksel ve psikolojik zarar görebilmekte ve
gündelik yaşantıları sıkıntıya girmekte ve bireyler bu durumda bile sosyal medya
kullanımına son vermemektedir. Bu zararların arasında kişinin toplumsal yaşamı ile
bağının kopmasına neden olan yalnızlık duygusunun yaşanması yer almaktadır.
Araştırma grubunu Denizli İli Pamukkale İlçesi Cerrahi Hastanesi çalışanları
oluşturmaktadır. Araştırmada sosyal medya bağımlılığı Şahin ve Yağcı (2017) “Sosyal
Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu değerlendirilmiştir. Yalnızlık ise; Dan ve
arkadaşları tarafından (1978) geliştirilen ve Demir (1989) tarafından Türkçeye adapte
edilen “U.C.L.A. Yalnızlık Ölçeği” ile ölçülmüştür. Sonuçlara göre; cinsiyet, yaş ve
eğitim seviyesi bağlamında yalnızlık açısından anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. 15-
19 yaş ve 20-24 yaş grubundaki katılımcıların 25-29 yaş grubuna göre sosyal medya
bağımlığının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Ön lisans-lisans mezunlarının,
lisansüstü ve lise mezunlarına göre sosyal medya bağımlılığının daha yüksek olduğu
tespit edilmiştir. 2000tl’den az geliri olanların, 6000tl’den fazla geliri olanlara göre ise
yalnızlık düzeyinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Yalnızlık ve sosyal medya
bağımlılığı arasındaki ilişki değerlendirildiğinde sosyal medya bağımlılığı arttığında
kısmen yalnızlığında da arttığı belirlenmiştir. Ayrıca bir birimlik sosyal medya
bağımlılığındaki artışın, yalnızlık düzeyi üzerinde kısmi düzeyde bir artışa neden
olacağı saptanmıştır | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study is to evaluate the effect of social media use on loneliness
among individuals in our country. Considering that today's individuals use the internet
and social media more than the previous generations, it is beneficial to investigate the
negative situations that may be experienced in this field. Social media addiction, which
has just started to emerge as a result of unconscious use; emerges as the individual's
inability to suppress and prevent his desire for using social media. Individuals with
excessive use of social media can suffer physical and psychological harm and their
daily life is in trouble, and individuals do not stop using social media even in this case.
Among these damages, there is a feeling of loneliness that causes the person to break
with his social life. The sample of the study consists of Denizli Province Pamukkale
District Surgery Hospital employees. In the study, social media addiction was
evaluated with the "Social Media Addiction Scale Adult Form". Loneliness was
measured with the "U.C.L.A. Loneliness Scale". According to the results; There is no
significant difference in loneliness according to gender, age and education level.
Participants in the 15-19 age group and 20-24 age group were found to have more
social media addiction compared to the 25-29 age group. Social media addiction has
been found to be higher in associate and undergraduate graduates compared to
graduate and high school graduates. It has been determined that those with an income
of less than 2000 TL have a higher level of loneliness than those with an income of
more than 6000 TL. When the relationship between loneliness and social media
addiction is evaluated, it has been determined that when social media addiction
increases, it also increases partially in loneliness. In addition, it has been determined
that one unit of increase in social media addiction will cause a partial increase on the
level of loneliness. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Sosyal medya bağımlılığı | en_US |
dc.subject | Yalnızlık | en_US |
dc.subject | İnternet bağımlılığı | en_US |
dc.subject | Social media addiction | en_US |
dc.subject | Loneliness | en_US |
dc.subject | Internet addiction | en_US |
dc.title | Sosyal medya kullanımının yalnızlık algısına olan etkisinin değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Evaluation of the impact of social media on the perception of loneliness | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |