Genç yetişkinlik dönemi kişilik özellikleri ile bilişsel çarpıtmaların arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Genç yetişkinlik, ergenlikteki fırtınaların kısmen dindiği ancak tam bağımsızlık ve yetişkin sorumluluğunun henüz alınamadığı bir dönemdir. Bu dönem yaş aralığı, toplumsal koşullara ve kültürel özelliklere göre değişiklik göstermesine karşın, yetişkinliğe geçişte ilk adımların gerçekleştiği dönem olması nedeniyle, insan yaşamında büyük önem taşımaktadır. Genç yetişkin aslında ergenliğini geride bırakmıştır ve yetişkin yaşamda alacağı sorumluluklar, toplum içinde yer alacağı statü, eş ve iş seçimi geleceğini belirleyecektir. Bunun içinde bu dönemi psikolojik olarak sağlıklı ve güçlü geçirmesi önemlidir. Yetişkinlik döneminde bireyin bilişsel olarak değişimi, özellikle sağlıklı bir kişilik gelişiminde önemli rol oynar. Çünkü bilişsel değişim; soyut kavramların daha çok düşünüldüğü, başkalarıyla empati kurulduğu, hayatın içinde her geçen gün daha zor ve karmaşıklaşan sorunların çözümlenmesi ve elbette etik açıdan çok daha güçlü bir sağduyuya sahip olmak anlamına gelir (Kuzucu, Tunçer, ve Aksu, 2015). Bilişsel çarpıtmalar düşüncelerin hatalı işlenmesiyle ortaya çıkan bireye özel düşünce ifadesidir ve olayları kendine özel yorumlamasıdır. Doğumumuzdan itibaren yaşadıklarımız, aile ve çevreden etkilenerek oluşturduğumuz şemalarımız ve farkında olmadan gelişen otomatik düşüncelerimiz olayları yorumlamada hata yapmamıza yol açar. Bu çalışmada genç yetişkinlik döneminde yaşanan sorunlarda, kişilik özellikleri ile bilişsel çarpıtmalar alt boyutlarının düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Young adulthood is when the storms of adolescence are relatively quiet, but it is a period when full independence and adult responsibility cannot be taken. Although this period varies according to social conditions and cultural characteristics, it is of great importance in human life, as it is the period when the first steps are taken in the transition to adulthood. The young adult has actually left adolescence behind and the responsibilities s/he will take in adult life, the status s/he will take in the society, the choice of spouse and job will determine her/his future. Therefore, it is important to spend this period psychologically healthy and strong. The cognitive change of the individual during adulthood plays an important role especially in the development of a healthy personality. Because cognitive change means thinking more about abstract concepts, empathizing with others, solving more and more difficult and complex problems in life and, of course, having a much stronger common sense in terms of ethics (Kuzucu, Tunçer and Aksu, 2015). Cognitive distortions are individual thought expressions that result from the incorrect processing of thoughts and an individual's interpretation of events. Our experiences since our birth, our schemas that we create by being influenced by the family and the environment, and our automatic thoughts that develop without realizing it cause us to make mistakes in interpreting events. In this study, it was aimed to determine the relationship between personality traits and the levels of cognitive distortions in problems experienced in young adulthood.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3034Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: