Düşük gelirli ailelere mensup işitme engelli çocukların tedavisinin ve eğitiminin kıyaslanması
Özet
Bu çalışma düşük gelirli ailelere mensup işitme engelli çocuklarının tedavisinin ve eğitiminin kıyaslanması ve etkili olabilecek etmenleri belirlemek amacıyla planlanmıştır. Araştırmada maddi durumu iyi işitme engelli ve maddi durumu iyi olmayan işitme engelli 9-17 yaş grubunda bulunan çocukların tedavi ve eğitim düzeylerini belirlemek, her iki gruptaki çocukların yaşı, cinsiyeti, ebeveynlerin öğrenim düzeyi, işitme engelin derecesi, cihaz kullanma durumu, eğitime başlama yaşı, ailenin maddi gelir düzeyi, çocuğun haftalık aldığı ders saati gibi değişkenlerin eğitim düzeyinde ve tedavi sürecinde farklılık yaratıp yaratmadığını ortaya koymak amacıyla yürütülmüştür. Yöntem: Araştırmaya İstanbul ilinde bulunan Rehabilitasyon merkezine devam eden işitme engelli çocuklar katılmıştır. Çalışma kapsamında araştırmaya 10 kız 10 erkek olmak üzere toplam 20 çocuk taramaya alınmıştır. Bu çalışmada 5 kız ve 5 erkek çocuk eğitim saati yüksek olan geri kalan 5 kız ve 5 erkek çocuk ise eğitim saati sabit olan çocuklardan seçilmiştir. Araştırmada 'Ders Veren Öğretmenlere Yönelik Gönüllü Onam Formu' ile 'Anne- Babalara Yönelik Gönüllü Onam Formu' kullanılmıştır. Çalışmaya işitme kaybı derecesi (hafif-orta-ileri) aynı olan çocuklar katılmıştır. Anket sorularına verilen cevaplar 7 puan üzerinden değerlendirilmiş ve yüksek puanlar daha fazla memnuniyeti göstermiştir. Bulgular: Anket uygulaması yapılan 8 saat ders alan çocuklar ile 8 saatten fazla ders alan çocuklar arasında dil gelişim, sosyal gelişim, motor gelişim gibi alanlarda istatiksel olarak anlamlı farklar saptanmıştır. Bu çalışma alınan ek derslerin çocukların gelişimsel özellerinkilerinde büyük etki yarattığı, ders saatlerinin daha sık olmasının çocukların özellikle dil gelişimlerinde olumlu etkiler yarattığı saptanmıştır. Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda; aileye ve öğretmenlere uygulanan anketlerle ders saati standart olan işitme engelli çocukların ek ders alan işitme engelli çocuklardan eğitim seviyelerinin daha geride olduğu, alınan ek derslerin işitme engelli çocukların normal işiten akranlarıyla gösterdikleri gelişim seviyeleri aynı seviyede olmasa bile yakın seviyede seyrettiği sonucuna varılmaktadır. Çocukların ders saatlerinin artırılması tedavi ve eğitim sürecinde olumlu sonuçlar yarattığı bilgilerine varılmıştır. This study was planned to compare the treatment and education of hearing-impaired children from low-income families and to determine the factors that could be effective. In the study, to determine the treatment and education levels of the hearing impaired and hearing impaired children in the age group of 9-17 who are in good financial situation, the age and gender of the children in both groups, the education level of the parents, the degree of hearing impairment, the device usage status, the age of starting education, This study was carried out in order to reveal whether variables such as family income level, weekly lesson hours of the child make a difference in the education level and the treatment process. Method: Hearing impaired children attending the Rehabilitation Center in Istanbul province participated in the study. Within the scope of the study, a total of 20 children, including 10 girls and 10 boys, were screened. In this study, 5 girls and 5 boys were selected from the children whose education hours were high and the remaining 5 girls and 5 boys whose education hours were fixed. In the study, "Voluntary Consent Form for Instructor Teachers" and "Voluntary Consent Form for Parents" were used. Children with the same degree of hearing loss (mild-moderate-severe) participated in the study. The answers given to the questionnaire were evaluated on a 7 point scale and higher scores showed more satisfaction. Findings: Statistically significant differences were found in areas such as language development, social development, and motor development between children who took 8 hours of lessons and those who took more than 8 hours of lessons. In this study, it was determined that the additional lessons taken had a great effect on the developmental characteristics of the children, and the more frequent lesson hours had a positive effect especially on the language development of children. Conclusion: As a result of this research; With the questionnaires applied to the family and teachers, it is concluded that the level of education of hearing-impaired children, who have standard lesson hours, is lower than the hearing-impaired children who take additional lessons, and that the additional lessons taken are close to the level of development of the hearing-impaired children with their normal hearing peers. It has been found out that increasing the lesson hours of children creates positive results in the treatment and education process.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3031Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: