Üniversite öğrencilerinde intihar olasılığı ve kendine zarar verme davranışının dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu belirtileri, travmatik yaşam olayları ve sosyodemografik değişkenlerle ilişkisi
Abstract
İntihar ruhsal, sosyal, iktisadi ve kültürel birçok etkenin tesiri sonucunda meydana gelen çok faktörlü bir durumdur. Bundan dolayı intihar, sağlıklı kişilerden, şiddetli psikolojik rahatsızlıkları olan kişilere kadar uçsuz bucaksız bir örneklemde karşımıza çıkabilmektedir. Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde intihar olasılığı ve kendine zarar verme davranışının sosyo-demografik değişkenler, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu belirtileri ve travmatik yaşam olayları ile ilişkisinin araştırılmasıdır. Çalışmaya İstanbul Gelişim Üniversitesi'nde 2019-2020 güz ve bahar dönemlerinde öğrenim gören 704 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara İntihar Olasılığı Ölçeği, Kendine Zarar Verme Davranışı Envanteri ve Erişkin DEHB Kendi Bildirim Ölçeği uygulanmıştır. Dehb-Dikkat Eksikliği Ölçeği ile kişinin kendine zarar verme puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur. ADHD taramada Dehb olanlar ve olmayanlar ile intihar olasılığı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır. Ayrıca, kendine zarar verme davranışı olan öğrenciler ve olmayan öğrenciler ile intihar olasılığı arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Türkiye'de, kendine zarar verme davranışının sıklığını, yaygınlığını ve risk faktörlerini araştıran çalışmaların sayısı çok azdır. Yapılan bu çalışma bilindiği kadarıyla ülkemizde bu konuda yapılmış en kapsamlı çalışmadır. Bu araştırmada kendine zarar verme davranışı daha çok etiyolojik nedenleri açısından ele alınmıştır. Kendine zarar verme davranışının boyutlarının daha kapsamlı bir şekilde araştırılması gerekmektedir. Ancak ülkemizde kendine zarar verme davranışını kapsamlı bir şekilde ölçmeye yarayan testlerin ve ölçeklerin geliştirilmesine ve bunların kullanılarak daha fazla çalışma yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Suicide is a multi-factor condition that occurs as a result of the influence of many spiritual, social, economic and cultural factors. Therefore, suicide can appear in an immense sample, from healthy people to people with severe psychological disorders. The aim of this study is to investigate the possibility of suicide possibility and self-harm behavior in university students with socio-demographic variables, attention deficit and hyperactivity disorder symptoms and traumatic life events. 704 university students studying at Istanbul Gelişim University in the fall and spring semesters of 2019-2020 participated. Suicidal Probability Scale, Self-Harm Behavior Inventory and Adult ADHD Self-Report Scale were applied to the participants. A significant relationship wasn't found between the Dehb-Attention Deficit Scale and the self-harm scores. In ADHD screening, a significant relationship wasn't found between those with and without Dehb and suicide probability. In addition, it is seen that there is a significant relationship between students with and without self-harming behavior and suicide probability. In Turkey, the frequency of self-injurious behavior, the number of studies investigating the prevalence and risk factors is very small. This study is the most comprehensive study on this subject in our country. In this research, self-harming behavior is mostly dealt with in terms of etiological reasons. The dimensions of self-harming behavior need to be investigated more comprehensively. However, in our country, there is a need to develop tests and scales that are used to measure self-harming behavior comprehensively and to use more studies.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: