Üniversite öğrencilerindeki anksiyete, stres, yaşam doyumu düzeyleri ve ilişkili değişkenlerin kız ve erkek öğrenciler arasında karşılaştırması
Abstract
Depresyon, anksiyete ve stres ise gelişen çağla birlikte gerek ülkemizde gerekse dünyada sıklığı artan toplum ruh sağlığı sorunları olarak karşımıza çıkmaktadır. Depresyon her yaşta görülebilecek bir hastalık olmasına karşın en çok genç erişkinlik döneminde ortaya çıktığı bilinmektedir. Depresyon; ruhsal çöküntü ya da çökkünlük durumudur. Anksiyete; genel bir ifadeyle tehlikeli bir durum ya da şanssızlık korkusu ya da beklentisinden kaynaklanan bunalım ve tedirginlik hissi demektir. Stres; herhangi bir tehdit karşısında bireyin algıladığı günlük yaşamı etkileyen ruhsal bir gerilim durumudur. Yaşam doyumu; bir insanın sahip oldukları ile beklentilerinin karşılaştırılması sonucu ortaya çıkan durumdur. Bu dört değişkenden yola çıkılarak planlanan çalışmada; birçok değişiklik ve uyum sorunlarının yaşanabildiği üniversite gençlerinde; bu değişkenlerin kız ve erkek öğrencilerdeki karşılaştırmaları, ve bu değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Amaç: Araştırmanın amacı, sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin depresyon, anksiyete, stres ve yaşam doyumu düzeylerinin kız ve erkek öğrenciler arasında karşılaştırılması, ayrıca depresyon, anksiyete, stres ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma İstanbul'un Avcılar İlçesinde bulunan İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulunda eğitim gören 982 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler üç ölçme aracı ile toplanmıştır. Bunlar; Bilgi Formu, DASÖ (Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği) ve Yaşam Doyumu Ölçeği(The Satisfaction with Life Scale- SWLS)dir. Kullanılan ölçme araçları ile elde edilen veriler uygun istatistiksel tekniklerle analiz edilmiştir. Katılımcılara uygulanan bu ölçeklerle elde edilen veriler SPSS (Statistical Package For Social Sciences) programı kullanılarak bilgisayar ortamına aktarılmış ve istatistiksel işlemler yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılanların yaş ortalaması 20,82±2,22 (Min=17- Max=35) yıldır. 693'ü (%70,6) kadın, 289'u (%29,4) erkek olmak üzere 982 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılar Beslenme ve Diyetetik(%9,3), Çocuk Gelişimi(%15,1), Dil ve Konuşma Terapisi(%4,5), Ergoterapi(%3,2), Fizyoterapi ve Rehabilitasyon(%14,1), Gerontoloji (%0,6), Hemşirelik(%22,2), Sağlık Yönetimi(%9,0), Sosyal Hizmet(%14.0), Odyoloji(%6,9), ve Perfüzyon(%1,0) bölümlerinde eğitim görmektedir. Katılımcıların DASÖ(Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği) toplam puan ortalaması 37,75 dir. Yaşam Doyumu Toplam Puan ortalaması 21,69 (min=5, max=35)dur. Kız ve erkek öğrencilerde toplam DASÖ(Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği) puanları ve yaşam doyumu puanları açısından istatistiksel olarak anlamlılık tespit edilmemiştir. Fakat DASÖ(Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği) puanları ile yaşam doyumu puanları arasında negatif yönlü bir anlamlılık tespit edilmiştir. Sonuç: Üniversite öğrencilerinde yapılan çalışmamızda depresyon orta, anksiyete orta, stres normal ve yaşam doyumu orta düzeyde bulunmuştur. Yaşam doyumu düzeyi yükseldikçe depresyon, anksiyete ve stresin azaldığı sonucu göz önüne alınarak öğrenciler için üniversite eğitim programlarının, danışmanlık ve psikolojik danışma merkezi hizmetlerinin artırılması ilerde sağlık personeli olarak hizmet verecek öğrenciler açısından önemli olacaktır. Depression, anxiety, and stress emerge as community mental health problems, which are increasing in our country and in the world with the development in recent dates. Although depression is a disease that can be seen at any age, it is known that it occurs most during the adulthood. Depression is a state of mental breakdown or depression. Anxiety; in general, means a feeling of anxiety and worry caused by a dangerous situation or fear or bad luck. Stress is a state of mental tension that affects the daily life perceived by the individual in the face of any threat. Life satisfaction is the situation that occurs as a result of comparing what a person has with their expectations. In this study, research process planned based on these four variables; in university youth, where many changes and adaptation problems may occur; comparing these variables with female and male students, and determining the relationship between these variables. Objective: The aim of the study is to compare the levels of depression, anxiety, stress and life satisfaction among the students of the school of health sciences, as well as to determine the relationship between depression, anxiety, stress and life satisfaction levels. Materials and Methods: This research carried out on 982 students studying in Istanbul Gelisim University School of Health Sciences in Avcılar District of Istanbul. The data used in the study were collected with three measurement tools. These; The Information Form is DASS (Depression Anxiety Stress Scale) and The Satisfaction with Life Scale (SWLS). The data obtained with the measurement tools used were analyzed with appropriate statistical techniques. The data obtained with these scales applied to the participants were transferred to the computer environment using the SPSS (Statistical Package For Social Sciences) program and statistical procedures were performed. Findings: The average age of the participants in the research was 20.82 ± 2.22 (Min = 17- Max = 35) years. It consists of 982 students, of which 693 (70.6%) are women and 289 (29.4%) are men. Participants Nutrition and Dietetics (9.3%), Child Development (15.1%), Speech and Language Therapy (4.5%), Ergotherapy (3.2%), Physiotherapy and Rehabilitation (14.1%), Gerontology (0.6%), Nursing (22.2%), Health Management (9.0%), Social Work (14.0%), Audiology (6.9%) and Perfusion (1.0%). . The total score average of the participants' DASS (Depression Anxiety Stress Scale) is 37,75. Average of Satisfaction Total Score is 21,69 (min = 5, max = 35). No statistical significance was found in terms of total DASS (Depression Anxiety Stress Scale) scores and life satisfaction scores in female and male students. However, a negative correlation was found between DASS (Depression Anxiety Stress Scale) scores and life satisfaction scores. Conclusion: In our study conducted with university students, the level of depression was moderate, anxiety was moderate, stress was normal, and life satisfaction (YAŞAM DOYUMU) was at the level of medium Increasing the central services will be important for the students who will serve as health personnel in the future.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: