Çatışma ve stres yönetimi: Bursa ili özel eğitim kurumlarında bir uygulama
Özet
Bu araştırmada özel eğitim çalışanların çatışma eylem stilleri ve stres belirtileri değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmaya katılan çalışanlara "Demografik değişkenler", "Çatışma Eylem Stilleri Ölçeği" ve "Psikolojik Belirtiler Ölçeği" uygulanarak, araştırmanın verileri toplanmıştır. Verilerinin analizinde ise T testi, F testi ve çoklu karşılaştırma (Tukey) testi ve korelasyon analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Kadın çalışanlar çatışma eylemlerinde karşı koyuculuk stilini erkek çalışanlardan daha fazla kullandıkları tespit edilmiştir. Diğer taraftan kadın çalışanların stres belirtilerinde psikolojik belirtileri erkek çalışanlara göre daha fazla yaşadıkları saptanmıştır. Araştırmanın bir diğer bulgusuna göre yönetici olarak çalışanların çatışma eylemlerinde uzlaştırıcı stilini öğretmen olarak çalışanlardan daha fazla kullandıkları saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre yönetici olarak çalışanların stres belirtilerinde psikolojik belirtileri öğretmen olarak çalışanlara göre daha az yaşadıkları saptanmıştır. Çatışma eylemlerinde mesleki kıdemleri 11 ve üstü yıl olanların, kıdem yılları 6-10 ve 1-5 yıl arası olanların üzerinde karşı koyucu stili uyguladığı saptanmıştır. Araştırmanın başka bir bulgusuna göre 31-40 yaş olanların, yaşları 30 ve altı yıl olanlara göre stres olgusunun psikolojik belirtilerini daha fazla yaşadıkları görülmüştür. Fizyolojik belirtilerde ise yaşları 30 ve alt yaş olanların yaşları 31-40 yaş olanlara göre stres durumlarında fizyolojik belirtileri daha fazla yaşadıkları saptanmıştır. Karşı koyucu ile kaçınmacı arasında, uzlaştırmacı ile kolaylaştırıcı, kolaylaştırıcı ile zorlayıcı arasında, kaçınmacı ile zorlayıcı arasında ve psikolojik belirtiler ile fizyolojik belirtiler arasında pozitif ve anlamlı ilişki olduğu saptanırken, kolaylaştırıcı ile psikolojik belirtiler arasında, zorlayıcı ile fizyolojik belirtiler arasında, kaçınmacı ile psikolojik belirtiler arasında, kaçınmacı ile fizyolojik belirtiler arasında ilişki saptanmamıştır. In this research, action styles towards conflict of special education workers and symptoms of stress are investigated by variables. "Demographic Variables", "Action Stlyes Towards Conflict Scale", "Psychological Symptoms Scale" are applied to the participants of this research. To analyze the data, Test T, Test F, Multiple Comparison (Test Tukey) and analyze of correlation are used. As the result of the research; at the moment of action towards conflict, it has been detected that women workers use resistor style more often compared to men workers. In the other hand, it has been detected that women workers have psychological symptoms at stress symptoms more compared to men workers. Another finding of research detected that workers as manager use mediatory style as action style towards conflict more compared to workers as teacher. It has been detected that workers as manager have less psychological symptoms at stress symptoms compared to workers as teachers. It has been detected that workers with experience of 11 years or more use resistor style on workers with experience of 6-10 and 1-5 years. One another finding of research which is physiological symptom showed that workers at the age of 31-40 face with psychological symptoms at the situation of stress arousal more compared to workers at the age of 30 or younger. It has been detected that there are positive and meaningful relationship between; resistor and avoidant, mediator and facilitator, facilitator and enforcer; avoidant and enforcer and psychological and physiological symptoms; meanwhile there was no significant relationship between; facilitator and psychological sypmtoms, enforcer and physiological symptoms, avoidant and psychological symptoms or avoidant and physiological symptoms. This findings were discussed by related literature and suggested for interested researchers.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2260Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: