Zihinsel engelli bireylerin istihdam sorunu ve çözüm önerileri
Abstract
Yapılan bu çalışma ile Hafif Zihinsel Yetersizliği olan bireylerin sorunları ortaya konmaya çalışılmış , özellikle Mesleki Eğitimlerinin mevcut durumu, içeriği, yeterliliği ve İstihdam sorunları ve çözüm önerileri üzerinde durulmuştur. Zihinsel engelli birey-lerin aldıkları mesleki eğitim ile iş yaşamına katılabilecekleri gerçeği ile sürece dahil olan tüm paydaşların görüş ve önerileri üzerinden hareket edilmiştir. Araştırma ile engellilerin mesleki eğitimleri , yasal düzenlemeleri tespit edilip , sürecin doğal tüm paydaşlarının memnuniyet ve beklentilerinin saptanmasına çalışılmıştır. Araştırma da sadece Hafif Zihinsel Engelli ve Özel Eğitim Meslek Okulu Öğrenci, veli, idareci, öğretmenleri ve bu öğrencilerin staj yaptıkları işverenlerle görüşülmüştür. Bu yönüyle çalışma genel olarak yetersizlikleri bulunan tüm bireylerin sorunları içerisinde Hafif Zihinsel Engelli Bireylerin sorunlarını inceleyen özel bir araştırma olarak alanyazındaki sınırlı sayıda yapılan bir çalışma olma özelliği taşımaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla araştırma verileri elde edilmiştir. Araştırma Silivri Abdullah Bilgin Güllüoğlu Özel Eğitim Meslek Okulundan 10 veli, 10 öğretmen 5 iş veren ve 5 Öğrenci olmak üzere toplamda 30 kişi ile İstanbul da gerçekleştirilmiştir. Hafif zihinsel engelli bireylerin, doğru ve sektörel bazda mesleki eğitim aldıklarında , fırsat verildiği taktirde iş yaşamına dahil olabileceklerine inanmaktadırlar. Sürece dahil tüm paydaşlarda bunu dile getirmekte özellikle işverenler Hafif Zihinsel Engelli Bireylerin iş yaşamına başladıktan sonra başarıları ile kendirlinde mevcut önyargı ve tereddütleri ortadan kaldırdıklarını belirtmişlerdir. Through this study the problems of mild mental disabled indivuduals have been tried to put forward. Especially their current status of vocational training of which content competence and employment problems and solutions have been emphasized.The opinions and suggestions of all stakeholders who were involved in the process have been taken into consideration with the fact that disabled indivuals' education and vocational training in business life. In this research vocational tendencies of disabled and its regulations were determi-ned and tried to be stated in this process of all the natural stakeholders' satisfaction and expectations.With this research not only the disabled students but also their parents,administors, teachers, the employers of these students were inter-viewed. From this point of view this research generally has a different feature of all the limited researches on disabled people which have been studied before as its a study of mental disabled indivuduals in literatures. Researchs' data were gained from semi structured interview.This study was carried out with students who are in 12 th grade in Abdullah Bilgin Güllüoğlu Special and Education Vocational School, 5 students, 10 parents, 10 teachers, 5 employers and in total of 30 people in İstanbul. Mild Mental Disabled believe that ıf they are given the oppurtunity they can take part of in business life.All the stakeholders which are involved in the process agree on this point besides this the employers think that after the mild mental disabled started to work with their sucesses they eliminated the existing prejudices and hesitations.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: