14-16 yaş arası ergenlerde internet bağımlılığı ile yalnızlık arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
İnternet bağımlılığı giderek yaygınlaşmakta ve hem toplumsal hem de bireysel anlamda önemli tahribatlar yaratabilmektedir. Her yaş düzey için internetin sorunlu kullanımı önem arz etmekle beraber psikososyal gelişim açısından önemli bir evre olan ergenlik döneminde internetin sorunlu kullanımının bilişsel, duygusal ve sosyal gelişim açısından önemli etkiler yaratabileceği düşünülmektedir. Bu bileşenlerden önemli biri olan sosyal ilişkiler kurmanın ve toplum içerisinde yaşamayı öğrenmenin hem mevcut yaşam dönemi hem de ilerleyen yaş dönemleri açısından önem taşıdığı açıktır. Bu anlamda bu durumun olumsuz yönü olan yalnızlaşma duygusunun ve ilişkili faktörlerin açıklanmasının ergenlerin sağlıklı gelişimine katkı sunacağı düşünülmektedir. Amaç: Bu araştırmanın amacı 14-16 yaş arası ergenlerde internet bağımlılık düzeyi ile yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yaygın olarak görülen ve giderek görülme yaşı küçülen internete bağımlı olma eğiliminin bireylerin yalnızlaşması üzerinde nasıl bir etki yarattığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bununla beraber çalışmaya katılan ergenlerin araştırma değişkenleri olan internet bağımlılığı ile yalnızlık düzeyinin, sosyo-demografik özellikleri ile olan ilişkisinin incelenmesi de amaçlanmaktadır. Yöntem: Bu araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve Ucla Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Tekirdağ ilindeki 14-16 yaş arası ergen bireyler araştırmanın evrenidir. Araştırmanın örneklemi ise Tekirdağ ilinde yaşayan ve gönüllülük esasına bağlı olarak basit rastgele örnekleme yöntemine göre rastlantısal olarak seçilen ve tüm sorulara eksiksiz yanıt veren 547 kişiden oluşmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler araştırma sonucunda SPSS (Statistical Package For Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre İnternet Bağımlılık Ölçeği toplam puanı ile UCLA Yalnızlık Ölçeği puanı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sosyal Hayattan Uzaklaşma Alt Boyutu toplam puanı ile UCLA Yalnızlık Ölçeği puanı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. İnternette Geçirilen Zamanın Yetersiz Kalması Alt Boyutu UCLA Yalnızlık Ölçeği puanı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Gizlilik Talebinde Artış Alt Boyutu toplam puanı ile UCLA Yalnızlık Ölçeği puanıyla pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sorumluluk İhmali Alt Boyutu toplam puanıyla UCLA Yalnızlık Ölçeği puanı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. İnternet bağımlılığının yalnızlık üzerine olan yordayıcı etkisini belirlemek için yapılan analizde ise internet Bağımlılık Ölçeğinin Alt Boyutu olan sosyal hayattan uzaklaşma, internete geçirilen zamanını yetersiz kalması, sorumluluk ihmali, gizlilik talebinde artış yalnızlığı anlamlı düzeyde yordadığı görülmektedir. Internet addiction is becoming more widespread and can cause significant social and individual damages. Although problematic use of the Internet is important for all ages, it is thought that problematic use of the internet during adolescence, which is an important stage in terms of psychosocial development, can have significant effects on cognitive, emotional and social development. It is clear that building social relationships and learning to live in society are important in terms of both the current life and later age periods. In this sense, the negative side of this situation is explained that the feeling of loneliness and related factors will contribute to the healthy development of adolescents. Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between internet addiction and loneliness in adolescents aged 14-16 years. The aim of this study is to investigate the effect of the tendency of being dependent on internet, which is common and decreasing in age, on the isolation of individuals. In addition, it is aimed to investigate the relationship between internet addiction and loneliness, which are the research variables, with the socio-demographic characteristics of the adolescents who participated in the study. Method: This research was designed according to relational survey model. Personal Information Form, Internet Addiction Scale and Ucla Loneliness Scale were used as data collection tools. The population of the study is adolescents aged 14-16 years in Tekirdağ. The sample of the study consisted of 547 14-16 year old adolescents living in Tekirdağ and randomly selected according to the simple random sampling method on voluntary basis. The data obtained from the participants were analyzed using SPSS (Statistical Package For Social Sciences) program. Results: According to the findings of the research, a significant weak positive relationship was found between the total score of the Internet Addiction Scale and the UCLA Loneliness Scale score. There was a weakly positive correlation between UCLA Loneliness Scale and total social withdrawal subscale scores. There was a weakly positive correlation between UCLA Loneliness Scale score and the total time spent on the Internet. There was a weakly positive correlation between the UCLA Loneliness Scale score and the increase in Confidentiality Demand subscale total score. There was a weak positive correlation between UCLA Loneliness Scale score and total score of Neglect of Responsibility. In the analysis conducted to determine the predictive effect of internet addiction on loneliness, it is seen that the sub-dimension of the Internet Dependence Scale is the distance from social life, insufficient time spent on the internet, neglect of responsibility, increase in confidentiality demand significantly predicts loneliness.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: