Sosyal anksiyete bozukluğu ve psikolojik zihinlilik arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Çalışmanın amacı sosyal kaygı bozukluğu ve psikolojik zihinlilik arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Psikolojik zihinlilik ile sosyal anksiyete arasındaki ilişkinin araştırılmasının sosyal anksiyete bozukluğunun anlaşılmasına ve sağaltımına katkı sağlayabileceği düşünülmüştür. Bu araştırma İstanbul Gelişim Üniversitesi öğrenci örneklemi üzerinde Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği, Psikolojik Zihinliliğin Dengelenmiş Dizini kullanılarak yapılmıştır. Ayrıca veri toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanmış olan Sosyodemografik Veri Formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini toplam 146 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılar araştırmaya gönüllülük esasına göre katılım sağlamışlardır. Araştırma sürecinde elde edilen veriler IBM SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 23.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Toplanan verilere ait frekans, yüzde, ortalama, standart sapma gibi tanımlayıcı istatistiksel metotlar kullanılmıştır. Ölçekler ve alt boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesi için Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Daha sonra alt boyutlar ile demografik veriler arasındaki ilişkiler bakılırken normal dağılım varsayımı altında bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma dâhilinde Sosyodemografik Veri Formu ve anket sorularını yanıtlayan 80'i (%54,8) kadın ve 66'sı (%45,2) erkek olmak üzere toplam 146 birey ile çalışılmıştır. Bireylerin yaş ortalaması 25,98 şeklinde bulunmuş ve en çok 25-31 yaş arasındaki kişiler ankete katılım göstermiştir. Katılımcıların kaygı alt ölçeğinin ortalamasının (19,86 ± 12,43) olduğu, kaçınma alt ölçeğinin ortalamasının (15,69 ± 10,89) olduğu ve LSAÖ için toplam ortalamanın ise (35,57 ± 22,25) olduğu görülmüştür. Katılımcıların ilgi alt ölçeğinin ortalamasının (16,25 ± 4,49) olduğu ve içgörü alt ölçeğinin ortalamasının ise (6,51 ± 5,28) olduğu saptanmıştır. Katılımcıların psikolojik zihinlilik ölçeğinin ortalamasının ise (22,76 ± 5,71) olduğu saptanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre psikolojik zihinlilik düzeyi ile sosyal anksiyete düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bu alanda yapılmış yeterli çalışma olmamasından kaynaklı olarak karşılaştırma olanağı daha kısıtlı bir seviyede kalmıştır. Araştırma sonuçları ile ilgili bilgiler sonuç ve tartışma bölümü içerisinde daha detaylı olarak incelenmiştir. The aim of this study is to investigate the relationship between social anxiety disorder and psychological mindedness. It was tought that invastigating the relationship between social anxiety disorder and Psychological Mindedness may contribute to the understanding and treatment of social anxiety disorder. This study involved a sample of 146 students attending İstanbul Gelişim University. Several data collection techniques are/were used in this study. Liebowitz Social Anxiety Scale was used for measure the level of social anxiety. The Balanced Index of Psychological Mindedness Scale was used for measure the level of psychological mindedness. Also there was a Sociodemographic Data Form that was prepared by researcher. Students participated in this study on a voluntary basis. IBM SPSS Statistics 23.0 package program was used for data analysis. Data was analyzed using descriptive statistical methods (number, percent, mean, standart deviation). Pearson correlation coefficient was used to examine the relationship between scales and sub-scales. Then, independetn samples t test an done-way ANOVA test were used under the assumption of normal distribution when examine the relationship between sub-scales and demographic data. Of the 146 individuals who completed the Sociodemographic Data Form and the questionnaire, 80 (%54,8) were female 66 (45,2) were male. The average age was found to be 25,98. The average of the Liebowitz Social Anxiety Scale was 35.57 ± 22.25. The average of the total score of psychological mindedness was 22.76 ± 5.71. According to the results of this research, there was no significant relationship between social anxiety disorder and psychological mindedness. Due to the lack of sufficient studies in this area, the comparison part has been limited. Information about the results of the research has been examined in the conclusion and discussion section.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2229Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: