Bipolar bozukluk tanısı almış hastalarda yapılandırılmış sanat terapi grubunun benlik saygısı üzerine etkisi: Kamu hastane örneği
Abstract
Bipolar Bozukluk, kaotik ve kronik seyirli bir hastalıktır. Mani, hipomani ve depresif dönemlerin döngüsel olarak ilerlediği Bipolar bozukluğun özellikle depresif dönemi, hastanın benlik saygısı üzerinde olumsuz etkileyerek düşük benlik saygısı oluşumuna sebep olmaktadır. Kişinin kendisini sevmesi ve olduğu gibi kabullenmesi olarak özetlenebilecek olan benlik saygısı, yüksek yaşam kalitesine sahip olmak ve sağlıklı ilişkiler yürütebilmek açısından oldukça önemlidir. Bir psikoterapik müdahale yöntemi olan Sanat Terapisi, insanların kendilerine güvenlerinin ve benlik saygılarının yükselmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu araştırmada Bipolar Bozukluk ve Benlik saygısı ilişkisi ile Sanat Terapisinin hastaların benlik saygılarını arttırmada etkisi araştırılmıştır. Literatür tarama bölümünde hastalığın tanımı, tarihçesi, sınıflandırılması, belirtileri ve tanı ölçütleri, görülme sıklığı, sebepleri ve tedavi seçenekleri hakkında bilgi verilmiştir. Daha sonra benlik kavramı üzerinde durulmuş, benliğin nasıl geliştiği ve ne gibi görevlerinin olduğu hakkında bilgi verilmiştir. Devamında Sanat Terapisinin ne olduğu, nasıl bir gelişim gösterdiği, amaçlarının ve işlevinin ne olduğu üzerinde durularak Sanat Terapisi ile ilgili duygu çalışmalarına örnek verilmiştir. Son olarak Dışavurumcu Sanat Terapisi ile Benlik saygısı ilişkisine yer verilerek çalışma sonuçlandırılmıştır. 10-Seans Yapılandırılmış Sanat Terapisi programının uygulandığı Bipolar Bozukluk tanısı almış 20 hastada Benlik saygısı üzerine etkisi incelenmiştir. Ek olarak bu programa katılmayan Bipolar Bozukluk tanısı almış diğer 20 hastanın Benlik saygısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın evreni Kocaeli Sağlık Bilimleri Üniversitesi Derince Eğitim Araştırma Hastanesi Psikiyatri polikliniği'ne başvuran hastalardır. Ocak 2017 ile Ocak 2018 arasında çalışma kriterlerine uyan Kocaeli Sağlık Bilimleri Üniversitesi Derince Eğitim Araştırma Hastanesi Psikiyatri polikliniği'ne başvuran hasta sayısı 3142 olarak tespit edilmiştir. Bu araştırmanın örneklemi Kocaeli Sağlık Bilimleri Üniversitesi Derince Eğitim Araştırma Hastanesi Psikiyatri biriminde en az bir yıldır takip ve tedavisi yapılan Bipolar Bozukluk tanısı almış hastalardan oluşmaktadır. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) ile değerlendirilen 40 hastanın 20'si gönüllülük esası ile 10 oturumdan oluşan 90 dakika süren 10-Seans Yapılandırılmış Sanat Terapisi programı uygulanmıştır. Programın sonunda hastalar tekrar Rosenberg Benlik Saygısı ölçeği ile değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda 10-Seans Yapılandırılmış Sanat Terapisi programının hastaların Benlik saygısı düzeylerinde olumlu yönde anlamlı farklılık görülmüştür. Programa katılmayan Bipolar Bozukluk tanısı almış hastaların benlik saygılarında anlamlı fark görülmemiş, 10-Seans Yapılandırılmış Sanat Terapi programına katılan Bipolar Bozukluk tanısı almış hastaların program sonrasında benlik saygılarında anlamlı derecede olumlu yönde değişiklik olmuştur. Bipolar Disorder is a chaotic and chronic disease. Mania, hypomania and depressive periods in which cyclical progression of Bipolar disorder especially depressive period, the patient's self-esteem has a negative impact on the formation of low self-esteem. Self-esteem, which can be summarized as loving and accepting oneself, is very important in order to have high quality of life and healthy relations. Art Therapy, which is a psychotherapeutic intervention method, plays an important role in increasing the self-esteem and self-esteem of people. In this study, the effect of Art Therapy on increasing self-esteem of the patients with Bipolar Disorder and self-esteem relationship was investigated. In the literature review section, information about the definition, history, classification, symptoms and diagnostic criteria, frequency, causes and treatment options of the disease were given. Then, the concept of self is emphasized, how the ego develops and what tasks it has been given. Following is an example of emotion studies about Art Therapy, with an emphasis on what art therapy is, how it develops, what its purpose and function are. Finally, self-esteem relationship with Expressive Art Therapy was included and the study was completed. The effect of self-esteem on 20 patients diagnosed with Bipolar Disorder using the 10-Session Structured Art Therapy program was examined. In addition, the effect of 20 other patients who were diagnosed with Bipolar Disorder on self-esteem were examined. The population of the study was applied to the Psychiatry Outpatient Clinic of Derince Training and Research Hospital of Kocaeli University of Health Sciences. The number of patients admitted to the Psychiatry Outpatient Clinic of Derince Training and Research Hospital of Kocaeli University of Health Sciences was found to be 3142. The sample of this study consisted of the patients who were diagnosed with Bipolar Disorder in Kocaeli University of Health Sciences Derince Training and Research Hospital Psychiatry Unit for at least one year. 20 of the 40 patients who were evaluated by Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) were administered the 10-Session Structured Art Therapy program, which lasted 90 minutes, consisting of 10 sessions on a voluntary basis. At the end of the program, patients were evaluated with Rosenberg Self-Esteem scale again. As a result of the analyzes performed, it was seen that the 10-Session Structured Art Therapy program positively differed in the self-esteem levels of the patients. There was no significant difference in self-esteem of the patients diagnosed with Bipolar Disorder who did not participate in the program, The patients who were diagnosed with Bipolar Disorder who participated in the structured Art Therapy program had a significant positive change in self-esteem after the program.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: