Ortaokullarda Görev Yapan Fen ve Teknoloji Öğretmenlerin İş Motivasyonlarının Yönetim Bilimi Açısından Değerlendirilmesi: İstanbul İli Kadıköy ve Ümraniye İlçelerinde Bir Araştırma
Abstract
Eğitim, insanoğlunun varoluşu kadar eski, tarihe yön veren dinamik bir süreçtir. Bu nedenle uluslar tarih sahnesinde yer almak için süregelen değişimlere ayak uydurma çabası içindedirler. Bu süregelen değişimler eğitim olgusuna bakış açısında da etkili olmuştur. 1990'lardan itibaren meydana gelen değişmelerle eş zamanlı olarak eğitimde ele alınan kavramlardan biri de motivasyon kavramıdır. Bireyi bir işi yapmak için "harekete geçirme" olarak tanımlanan motivasyon eğitim örgütlerinde hedefe ulaşılması için gerekli temel unsurlardan biridir. Etkili öğretim ortamının sağlanması için, eğitim sürecinin girdilerinden biri olan öğretmenlerin motivasyonlarının sağlanması gerekmektedir. Bu bağlamda gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir. Eğitimin, ülkelerin, toplumların, milletlerin ve kültürlerin kaderlerini ne denli etkilediği göz önüne alındığında, eğitimin neferleri olan öğretmenlerin motivasyonlarını mevcut durumda etkileyen etkenleri saptayarak, var olan sorunları ortaya koymak ve ya meydana gelebilecek olası sorunları tespit ederek önlemler almak oldukça önemli olacaktır. Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarında görev yapan fen bilimleri/fen ve teknoloji öğretmenlerinin motivasyonlarını tespit ederek yönetim bilimi açısından değerlendirmektir. Bu amaçla araştırmaya katılan fen bilimleri / fen ve teknoloji öğretmenlerinin mevcut durumdaki motivasyon düzeyleri ile beklentileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma sorularına yanıt bulmak amacıyla çalışmada nicel araştırma yöntemi olan survey kullanılmıştır. Çalışma verileri 2014 – 2015 eğitim – öğretim yılında İstanbul'un Kadıköy ve Ümraniye ilçelerindeki ortaokullarda görev yapan 186 fen bilimleri / fen ve teknoloji öğretmenleri katılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak basit seçkisiz örnekleme kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlere Pekel (2001) tarafından geliştirilen motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Güvenirlik katsayısı, cronbach alpha 0,892 bulunmuştur. Çalışmanın sonucunda hangi faktörlerin öğretmenlerin motivasyonlarını ne ölçüde etkilemiş olduğu tespit edilmiştir. Kadıköy ilçesinde görev almakta olan katılımcıların Ümraniye ilçesinde görev yapan meslektaşlarına göre daha motive oldukları ve iş tatminlerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan öğretmenler öğrencilerle ilişkilerin, tatil ve istirahat durumunun, takdir edilme ve ödüllendirmenin motive olmalarında diğer unsurlara göre daha önemli olduğunu belirtmişlerdir. Anahtar Sözcükler: Yönetim Bilimi, Fen Bilgisi Eğitimi, Motivasyon, İş Tatmini. Education, as old as human existence, is a dynamic process that shape history. Therefore the nations are in the effort to adapt to ongoing changes to take place in history. This approach to education in terms of ongoing cases changes have been effective. Since the 1990s, changes occurred simultaneously with one of the concepts discussed in training is the concept of motivation. To make an individual job "mobilize" is an essential element for achieving the goal of the organization is defined as motivational training. To ensure effective teaching environment, one of the inputs of the educational process is necessary to ensure the motivation of teachers. In this context, the necessary precautions must be taken. Considering that education affect the countries, societies, nations and cultures fate, pinpointing the factors affecting the - 'soldiers of education' – teachers' motivations in the current situation and revealing the existing problems and either take measures by identifying potential problems that may occur will be very important. The aim of this study, evaluating the motivations of teachers in terms of management science by identifying the motivation of teachers who serve in secondary schools as science / science technology masters. For this purpose, the survey of science / science and technology teachers have been examined under the relationship between expectations and motivation levels in the current situation. In this research, surveys with quantitative research methods were used in the effort to find answers to the questions. Study data is taken in 2014 - 2015 Academic Year - in Istanbul's Kadikoy and Umraniye district with the participated secondary schools' 186 science / science and technology teachers. Simple random sampling was used as the sampling method. The motivation scale which is developed by Pakel (2001) has been tested out to teachers that participated in this study. Reliability coefficient, Cronbach alpha was calculated 0.892 respectively. As the results of the study, the factors are identified as how effective they were for teachers' motivation. Participants who take part in the Kadikoy district have the result of a higher job satisfaction and they are more motivated than their counterparts who are working in Umraniye district has been reached. Also participating teachers have stated in the study that the relationship with the students and other teachers, holiday and recreation status, recognition, and rewards are more important than the other factors for their motivation. Keywords: Administration Science, Science Education, Motivation, Job Satisfaction.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]